Gerdab.IR | گرداب

ارزان‌قیمت‌ترین رایانه جهان

تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

بنیاد رزبری پای (Raspberry Pi) رایانه‌ی بسیار کوچکی ساخته است که از یک فلش مموری نیز کوچک‌تر است.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان؛ بنیاد رزبری پای رایانه‌ی بسیار کوچکی به نام "Orange Pi" تولید کرده است که دارای یک پردازنده‌ی 4 هسته‌ای، 1 گیگابایت رم DDR3 است. این رایانه تنها 15 دلار قیمت دارد.

همچنین این رایانه از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای "ARM Cortex-A7" با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و تراشه‌ی گرافیکی "Mali-400" استفاده می‌کند که به آن قدرت اجرای ویدئوهایی با کیفیت 4K می‌دهد. این رایانه از حافظه‌ای برای ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کند، اما قابلیت پشتیبانی از Micro SD هایی تا ظرفیت 64 گیگابایت را دارند. ابعاد این رایانه 3.3 x 2.2 اینچ و وزن آن تنها 36.8 گرم است.

در این رایانه درگاه‌های HDMI، AV، 3 درگاه USB 2، یک Micro SD، میکروفون و یک پورت CSI برای دوربین به کار رفته است. همچنین یک درگاه 40 پینی برای اتصال به مدل‌های "Raspberry Pi" و قابلیت پشتیبانی از اترنت 100/10 که سرعت انتقال اطلاعات آن بین 10 تا 100 مگابیت بر ثانیه است را دارد.

این رایانه توانایی پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های اندروید 4.2، اندروید 4.4، اوبونتو (Ubuntu)، دبیان (Debian)، فدورا (Fedora)، راسپبین (Raspbian)، آرچ‌لینوکس (ArchLinux)، "OpenSUSE"، "OpenWrt" و چند سیستم‌عامل دیگر را پشتیانی می‌کند. باید افزود که ایده‌ی تولید چنین رایانه‌های کوچکی برای استفاده‌ی کودکان بود که به سال 2006 باز‌می‌گردد.