Gerdab.IR | گرداب

کشف حفره امنیتی در نظام بانکی کشور

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

با افشاگری رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامات فردی که سه هزار حساب قرض‌الحسنه افتتاح و از آنها سوءاستفاده کرده بود، حفره امنیتی تازه‌ای در نظام بانکی کشور پیدا شد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان، آن‌طور که ناصر سراج اعلام کرده، این فرد با افتتاح حدود سه هزار حساب قرض‌الحسنه و دریافت حدود سه هزار کارت بانکی و جابجایی پول بین حساب‌های مختلف و بین بانکی از طریق خودپرداز در مدت کوتاهی 40 میلیارد ریال فساد مالی انجام داده است.
 
او این را هم گفته که این فرد 9 دستگاه خودپرداز و 8 دستگاه کارت‌خوان را در یک مرکز پیشخوان دولت و یک دستگاه را در منزل نصب کرده بوده است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ایجاد گردش مالی صوری را عاملی برای سوءاستفاده توسط این فرد دانسته و گفته است که او با این کار کارمزدهای سنگینی از بانک‌های پذیرنده دریافت کرده است.
 
این فرد به دنبال تراکنش‌های سنگین، 40 میلیارد ریال کارمزد دریافت کرده که حدود 20 میلیارد ریال آن را به بانکی که دستگاه‌های خودپرداز را در اختیارش قرار داده پرداخت کرده است.
 
آن طور که عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرده هم‌اکنون تعداد حساب‌های بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی 38 میلیون و 559 هزار و 156 حساب است که از این تعداد صرفاً دو میلیون و 442 هزار و 171 حساب فعال است و 36 میلیون و 116 هزار و 985 حساب مسدود شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا،مدتی پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد با حساب‌های بانکی فاقد شماره ملی و بدون هویت امکان پولشویی وجود دارد، اما بلافاصله بانک مرکزی با انتشار جزئیاتی از تلاش برای ساماندهی این حساب‌ها خبر داد.
 
افشاگری رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره سوءاستفاده از حساب‌های بانکی متعدد نشان داد که آنچه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفته بود بیراه نبوده است.
 
در حال حاضر امکان افتتاح حساب به هر تعداد برای یک نفر، نه در کل بانک‌ها بلکه حتی در یک بانک هم وجود دارد.
 
بر اساس دستورالعمل موجود، افتتاح بیش از یک حساب برای یک نفر فقط در حساب جاری دارای دسته‌چک ممنوع است و در سایر حساب‌ها از جمله قرض‌الحسنه و کوتاه‌مدت با مانع مواجه نیست.