Gerdab.IR | گرداب

وام بلندمدت برای ایجاد شهرهای هوشمند

شرکت‌های IT در صدر لیست درآمدزایی

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات برای ایجاد شهرهای هوشمند از محل وجوه اداره‌ شده تسهیلات با دوره بازپرداخت بلندمدت اعطا می‌کند.

به گزارش گرداب از فارس، محمود واعظی در همایش شهر هوشمند، زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اظهار داشت:‌ تحولات سریع فناوری اطلاعات، حرکت به سمت شهرهای هوشمند را گریزناپذیر کرده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: شهروندان با استعداد و موقعیت جغرافیایی ایران زمینه دستیابی به شهرهای هوشمند را بیش از پیش امکان‌پذیر می‌کند.
 
وی با اشاره به برگزاری همایش امروز تأکید کرد: همکاری بخش خصوصی و دولتی در این رویداد را به فال نیک می‌گیریم.
 
واعظی گفت:‌در شرایطی که بسیاری از ایده‌های قبلی محقق نشده، تلاش می‌کنیم که زمینه تحقق شهرهای هوشمند در ایران را محقق کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر به سمت ایجاد شهرهای هوشمند حرکت کنیم، برای ما یک فرصت خواهد بود و اگر تحت تأثیر فناوری در کشورهای دیگر در مواجهه با شهر هوشمند قرار بگیریم و دیرتر از موعد دست به کار شویم، باید هزینه آن را بپردازیم.
 
وی گفت: البته اگر در اجرای شهر هوشمند اعتقاد دستگاهی وجود نداشته باشد، فقط در حد یک پاورپوینت باقی می‌ماند.
 
وی گفت: وزارت ارتباطات متولی ایجاد زیرساخت در کشور است، اما در ایجاد زیرساخت شهر هوشمند، شهرداری، محیط زیست، وزارت راه و کشور نیز سهیم هستند.
 
وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها نیز باید به این پروژه پول تزریق کنند و بدانند که اگر در گذشته بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های نفتی جزء برترین شرکت‌های درآمدزا بوده‌اند، اکنون شرکت‌های IT در صدر درآمدزایی قرار گرفته‌اند، بنابراین بانک‌ها از بابت سرمایه‌گذاری در شهرهای هوشمند و بازگشت سرمایه و درآمدزایی خیال‌شان راحت باشد.
 
وی همچنین برای تخصیص وام از محل وجوه اداره‌شده وزارت ارتباطات و ایجاد شهر هوشمند اعلام آمادگی کرد و گفت: در صورت نیاز به قوانین نیز تلاش خود را از طریق شورای عالی فضای مجازی و مجلس برای تسهیل مقررات شهرهای هوشمند انجام می‌دهم.
 
وی اظهار امیدواری کرد: خروجی این همایش سند راهبردی شهرهای هوشمند در کشور باشد.
 
*امید به همدلی در دور تازه فعالیت شورای عالی فضای مجازی
 
واعظی همچنین با اشاره به حکم روز گذشته مقام معظم رهبری درباره شورای عالی فضای مجازی گفت: رهبری طی حکمی وظایف و مأموریت‌های دور دوم شورای عالی فضای مجازی را تبیین کردند که نشان از توجه ایشان به این حوزه است.
 
وی گفت: در دوره جدید فعالیت شورا امیدواریم شاهد همدلی تمام اعضاء و دستگاه‌ها باشیم.
 
واعظی خاطرنشان کرد: بررسی اقدامات انجام‌شده نشان می‌دهد بخشی از اهدافی که در حکم رهبری برای فعالیت دور اول شورا و پیوست حکم رهبری بود، محقق نشده است.