Gerdab.IR | گرداب

عواقب نبرد سایبری چین و آمریکا!

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

صنعت و اقتصاد استرالیا در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا علیه چین، آسیب خواهد دید.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ به تازگی آمریکا تحریم‌هایی را علیه برخی از شرکت‌های چینی وضع کرده و قرار است تا این تحریم‌ها را از هفته آینده به اجرا بگذارد. این شرکت‌های چینی بنا به ادعای آمریکا، در عملیات سایبری اخیر که منجر به سرقت حجم بالایی از اطلاعات مؤسسات و سازمان‌های دولتی آمریکا شده است، نقش داشته‌اند.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که این تحریم‌ها، اخطاری برای چینی‌ها در زمینه استفاده روزافزون از حملات سایبری علیه آمریکا است.

آمریکا این تحریم‌ها را در حالی وضع کرده است که پیش‌تر از این، کارشناسان امنیتی آمریکایی، به دولت اوباما در این زمینه هشدار داده بودند. این کارشناسان معتقد بودند که در صورت وضع چنین تحریم‌هایی، پاسخ‌های احتمالی چین، مبهم خواهد بود و ممکن است جبران هزینه‌های احتمالی برای آمریکا کمرشکن باشد.

یکی از اساتید دانشگاه نیروهای دفاعی استرالیا، در این زمینه معتقد است: «وضع این تحریم‌ها از جانب آمریکا چند جنبه دارد. از طرفی آمریکا قصد دارد تا کسانی را که در انجام حملات سایبری علیه آمریکا دست داشته‌اند، مجازات کند و از طرفی به شرکت‌های آمریکایی، ضرورت توجه هر چه بیشتر به امنیت سایبری را گوشزد کند.»

این استاد استرالیایی، در ادامه یادآور شده است: «تحریم‌های سایبری آمریکا علیه چین، علاوه بر چین تأثیراتی را بر روی سایر شرکای تجاری چین، از جمله استرالیا خواهد گذاشت؛ چرا که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا به حساب می‌آید.»

هنوز آمار دقیقی از شرکت‌ها و مؤسسات چینی که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت، ارائه نشده است. البته بنا به برخی از اظهارنظرها، این تحریم‌ها ممکن است برای استرالیا، دارای جنبه‌های مثبت هم باشد. به‌عنوان‌مثال در صورتی که آمریکا، شرکت‌های فروش تجهیزات انرژی خورشیدی چین را تحریم کند، این برای استرالیا به عنوان یک فرصت محسوب می‌شود. چرا که شرکت‌های استرالیایی این فرصت را خواهند داشت تا قراردادهای بیشتری با آمریکا در زمینه فروش تجهیزات خورشیدی امضا کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش درباره تحریم‌های آمریکا می‌گوید:«البته پاسخ‌های چین در برابر این تحریم‌ها نامشخص است ولی موضوعی که روشن است، عدم بازدارندگی کامل این تحریم‌ها در برابر تحرکات سایبری چین است.»