Gerdab.IR | گرداب

یک کارآفرین در همایش رایانش ابری:

مجوز دیتاسنترهای خصوصی صادر می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

یک کارآفرین IT با انتقاد از بی‌توجهی به دیتاسنترهای راه‌اندازی شده در بخش خصوصی گفت: دولت باید به مراکز داده راه‌اندازی شده با هزینه سنگین توسط بخش خصوصی مجوز صادر کند و پهنای باند رایگان در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش گرداب از تسنیم، فریدون قاسم‌زاده در همایش "رایانش ابری و تأثیر آن بر اکوسیستم پهن باند کشور" اشاره‌ای به گزارش چند ماه قبل مؤسسه تحقیقاتی گارتنر داشت و اظهار کرد: شش سال متوالی می‌شود که رایانش ابری جزو 10 تِرند (حرفه) اصلی دنیاست و نکته جالب اینکه در سال 2015 هر 10 تجارت دنیا یا خدمات ابری یا متکی به آن بوده‌اند.
 
وی عنوان کرد: در زمان ظهور اینترنت، معاون کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا چهار سیاست را در مواجهه با این پدیده در نظر گرفت؛ ا. دولتمردان باید با مزایا این پدیده آشنا شوند، 2. آمریکا برای توسعه قلمرو خود باید از اینترنت استفاده کند، 3. توسعه اینترنت باید به بخش خصوصی سپرده شود و درنهایت 4. در بخش‌های توسعه‌ای این پدیده که زیان به همراه دارد، دولت ورود کند.
 
این مدیر بخش خصوصی اشاره‌ای به مدل حمایتی ایران در ارتباط با بخش‌هایی نظیر کشاورزی، دامداری و صنعت داشت و تصریح کرد: خرید راهبری گندم، ارائه تسهیلات با بازپرداخت 5 درصد و در نهایت پیش خرید با قیمت تضمینی 1150 تومان از جمله حمایت‌های بخش کشاورزی به حساب می‌آید.
 
او افزود: برای حفظ میزان شیردهی گاوداری‌‌های بیش از 1500 رأس گاو، تشهیلات کم بهره به آنها اعطاء می‌شود و خرید تضمینی شیر کیلویی 1350 تومان از آنها صورت می‌گیرد. در بخش برق هم شاهد خرید تضمینی هستیم تا مشکل کمبود مواجه نشویم.
 
این فعال حوزه IT با اشاره به اینکه هدف ما در بخش دیتاسنتر هم مشابه این موارد است، گفت: اول از هر چیز به فعالان این حوزه که سرمایه‌های کلان خود را برای راه‌اندازی مراکز داده هزینه کرده‌اند باید مجوز دهیم. ورودی پهنای باند به دیتاسنترها باید رایگان و تعرفه برق آن نیز طبق تعرفه فرهنگی باشد.
 
وی افزود: مشکلاتی که اکنون با مخابرات بر سر ارائه فیبر تاریک جهت اتصال به مراکز دیگر داریم باید حل شود. دولت نیز به جای کسب‌وکار استانی در حوزه مراکز داده باید کار تحقیقاتی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد زیرا رد این حوزه به شدت ضعف داریم و به عنوان مثال نیروی متخصص خوبی از دانشگاه‌ها بیرون نمی‌آید که در بخش مرکز داده بگذاریم.
 
قاسم‌زاده در پایان گفت: مراکز فنی و حرفه‌ای نیز در این اکوسیستم باید فعال شوند و با آموزش‌های خود، مدارک معتبری را در اختیار فراگیران قرار دهند تا حداقل در زمان جذب صنعت، دارای توانمندی حداقلی باشند.