واعظی: انتخاب جویشگر با مردم

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴

واعظی در صفحه اینستاگرامش از اهداف وزارت ارتباطات می گوید و حمایت همه جانبه خود را از طرح های بومی اعلام می دارد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگارران جوان حکایت جویشگر بومی مصداق بارز این ضرب المثل است که " آفت ... شام و ناهار هیچی " یعنی که وزارت ارتباطات آن چه که از فرعیات لازم است فراهم کرده اما اصل موضوع را فراموش نموده است.

اکثر موتورهای جستجوی فارسی نه تنها نتوانسته اند جای موتورهای جستجوی قدیمی قدرتمندی مثل گوگل را بگیرند حتی بعد از مدتی شکست خورده و به دست فراموشی سپرده شده اند. شاید یکی از اولین جویشگرهای بومی که هنوز نیامده به دست فراموشی سپرده شد "جس جو" بود البته بعد از آن مواردی دیگر مثل پارسیک ، ریسمون ، یوز و گرگر که حتی این آخری با اسم جالبش جای بسی تأمل دارد.

سامان صباغی کارشناس فناوری اطلاعات گفت: خیلی ها از روز اول اعتقاد داشتند این مدل پروژه ها نباید به دست دولت سپرده شود و بخش خصوصی در این زمینه باید وارد عمل می شد و آن را حمایت می نمود تا  کیفیت کار بالاتر رود و تلاش بیشتری برای ارتقا جویشگرهای بومی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه گوگل هیچ گاه برای بالا بردن کیفیت خود به بودجه دولتی وابسته نبوده گفت: یکی از مهمترین زمینه های پیشرفت گوگل همین مورد است؛ تا وقتی جویشگرهای بومی ایرانی برای مرتفع شدن نیاز های خود متکی به بودجه دولتی باشند چندان پیشرفت قابل توجهی نخواهند داشت.

صباغی بیان داشت: ما که در تولید محتوای با ارزش و دقیق مشکل داریم خیلی زود است تا بخواهیم بر پایه محتوایی نامشخص ابزاری برای جستجوی ایرانی طراحی کنیم. در مقابل باز هم به بحث تبلیغات ناموفق برای شناساندن به کاربران ایرانی میرسیم که وزارت ارتباطات خیلی در این زمینه تلاشی نکرده است.

گفتنی است ؛ وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامش از پروژه های پیش رو وزارت ارتباطات گفته و بیان نموده دولت تدبیر و امید از طرح هایی که با سیاست های کشور در یک راستا باشند حمایت خواهد کرد. 

اینستاگرام واعظی
 
واعظی در این پست نوشته است:
یکی از اهداف دولت تدبیر و امید و وزارت ارتباطات حمایت همه جانبه از ایده ها یا طرحها یا پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی داخلی و تولید محصولات مبتنی بر آنهاست که در راستای اهداف، برنامه ها و سیاست های کلی توسعه کشور می باشد. از جمله این طرحهای مهم و ضروری در وزارت ارتباطات طرح جویشگر بومی یا همان موتور جستجوی داخلی است که پوشش دهنده بخشی از اهداف شبکه ملی اطلاعات و رونق تولید محتوای بومی به خصوص در زمینه خط و زبان فارسی است. جویشگر بومی به عنوان درگاه مجازی استفاده از خدمات شبکه ملی اطلاعات بوده و ضمن داشتن جامعیت و سرعت بالاتر از سایر نمونه های غیر بومی، متناسب با نیاز و فرهنگ مردم ایران طراحی می شود. خدمات این طرح ارزیابی، رصد و پایش می شود و به دلیل اهمیت و حساسیت بالای آن، شورایی با هدف انسجام دهی، هدایت و راهبری جویشگر بومی تشکیل شده است. البته با بهره برداری از این جویشگرها، مردم و کاربران در انتخاب جویشگر بومی یا غیربومی آزاد بوده و هیچ محدودیت یا اجباری وجود ندارد.