Gerdab.IR | گرداب

داعش؛ بهانه جدید GCHQ

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴

مقامات امنیتی انگلیس برای مقابله با حملات شیمیایی به خاک این کشور، خرید و فروش‌های اینترنتی مردم را رصد خواهند کرد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ مقامات امنیتی انگلستان خود را برای مقابله با حملات شیمیایی گروه‌های تکفیری به خاک انگلستان آماده می‌کنند. آنها معتقدند که این حملات ممکن است با استفاده از پهپادها انجام شود.

به همین منظور سازمان مدیریت ارتباطات دولتی انگلستان (GCHQ) اعلام کرد از این پس روند خریدوفروش تمامی اجناسی که به هر نحو، ممکن است در عملیات مخرب تروریستی مورد استفاده قرار گیرد را بررسی خواهد کرد.

این سازمان اعلام کرده است که چنانچه در سبد خرید اینترنتی هر فردی اجناسی نظیر قیف‌ها و لوله‌های شیشه‌ای، سیلندرهای اندازه‌گیری و سنجش مایعات و یا لباس‌های حفاظتی وجود داشته باشد، این افراد تحت نظارت GCHQ قرار خواهند گرفت و ارتباطات مجازی آنها رصد خواهد شد. برخی از این اجناس در وبگاه‌های تجارت الکترونیک نظیر eBay یا Amazon به راحتی و با قیمتی حدود 10 پوند، قابل خرید و فروش هستند.

سازمان‌های امنیتی انگلستان بعد از شنیدن خبر آموزش تروریست‌های انگلیسی در مراکز آموزشی تحت امر داعش برای انجام عملیات تروریستی شیمیایی و سمی، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. انگلستان به‌شدت از این موضوع نگران است که این تروریست‌ها به خاک انگلیس برگردند و در آنجا دست به اعمال خرابکارانه بزنند.

به تازگی، خبری منتشر شد که بر اساس آن تروریست‌های تکفیری داعش، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی سم‌شناسی و شیمی آلی در دانشگاه موصل کرده‌اند. این دانشگاه در سال 2014 و بعد از حمله داعش به موصل به حالت تعطیل درآمد و بعد از آن توسط داعش مجداداً راه‌اندازی شد.

حال این ترس برای مقامات انگلیسی ایجاد شده است که دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها، از دانش خود برای حملات مخرب علیه انگلیس استفاده کنند. آنها ممکن است که این حملات را با استفاده از پهپادهایی انجام دهند که قیمت برخی از آنها تنها 500 پوند است.

سامانه ضد پهپاد انگلستان که با نام (AUDS) شناخته می‌شود، به منظور مبارزه با پهپادها در برابر چنین حملاتی طراحی و ساخته شده است. یکی از افسران سابق ارتش انگلستان به نام برتون گوردون (Bretton-Gordon) در این باره گفته است که داعش به سلاح مبارزه نهایی دست یافته است.

به نظر می‌رسد که GCHQ از این کار دو هدف را دنبال خواهد کرد. هدف اول نفوذ و نظارت بیشتر به حریم خصوصی شهروندان و رصد فعالیت‌های آنها در فضای مجازی به بهانه مبارزه با تروریسم است، عملی که پیش از این نیز توسط نهادهای امنیتی انگلستان به راحتی انجام می‌شد. از سوی دیگر انگلستان قصد دارد به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی خود را در عراق و سوریه گسترش دهد.