Gerdab.IR | گرداب

سیستم عامل اپل را بشناسیم

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴

مرز های سیستم عامل اپل از روز اول مشخص شد و با داشتن علامت اختصاری ios به ثبت جهانی رسید.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان؛ iOS سیستم عامل انحصاری محصولات اپل است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آیفون ارائه شد. استیو جابز از همان ابتدا مرزهای خویش را با دیگر شرکت های جهان مشخص کرد و برای اجتناب از هر گونه دعوی حقوقی علامت iOS را از سیسکو دریافت کرد. iOS بر مبنای رابط کنترل چند لمسی طراحی شده است.
 
برای جابه جایی صفحات در سیستم عامل باید یک انگشت را روی نمایشگر کشید و با دوبار کشیدن انگشت می توان روی صفحات زوم کرد.ساختار اولیهٔ iOS از چهار لایهٔ core، coreos media layer، services و cocoa touch تشکیل شده و در نسخه های multi tasking 5,4 و پردازش ابری به آن افزوده شد. iOS از نظر ساختار و هستهٔ اولیه، شباهت بسیاری به macos دارد. این سیستم عامل از مرورگر سافاری برای جستجو در وب و از برنامهٔ Itunes برای مدیریت فایل ها، دفترچهٔ تلفن، پخش فرمت های صوتی و تصویری و اجرای اپلیکیشن ها استفاده می کند.

شرکت اپل در سال ۲۰۰۸، اپ استور را راه اندازی کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران رو به رو شد.اپ استور تا فوریه ۲۰۱۲ بیش از هفتصد و بیست و پنج هزار و هفتصد اپلیکیشن ارائه کرده است که تعداد دانلودهای آن حدود ۲۵ میلیارد بار بوده است. همین نکته نشان می دهد که کاربران iOS با سرعت زیادی در حال افزایش هستند و اپل نیز همیشه محصولات خود را جزو برترین ها معرفی کرده است. این تعریف و تمجیدها سبب شده است که انتظارها روز به روز از این برند بیشتر شود و البته اپل هم تا حدودی توانسته است با ارائه آخرین نسخهٔ iOS، رقبای سرسخت خود را ساکت کند. اجرای برنامه های اصلی و جانبی موبایل با صدا، ارسال پیامک بعد از رد تماس، تماس ویدئویی با اینترنت سیم کارت، خواندن صفحات وب به صورت آفلاین و ایجاد نقشه های سه بعدی، بخشی از تلاش اپل برای این ارائه بی کم‌وکاست آخرین شاهکارش است.
 
مشخصات فنی آی او اس
 
یکی از ویژگی های مهم iOS، منحصربه‌فرد بودن آن است. علاوه بر این که خود سیستم عامل در انحصار محصولات اپل است، برنامه های آن صرفاً برای iOS و ARM نوشته می شوند. مرورگر وب سافاری، برنامه های کاربردی وب را با دیگر مرورگرهای وب پشتیبانی می کند و برنامه های بومی برای دستگاه های در حال اجرای iOS و بعد از راه appstore قابل دریافت هستند.
 
یک مرکز بازی برای این سیستم عامل در نظر گرفته شده است که علاوه بر ارائه بازی های متنوع، بازی های آنلاین چند نفره منتشر می کند و کاربران را قادر می سازد تا از راه شبکه های اجتماعی، دوستان خود را دعوت به بازی کنند، امتیازهای خود را پیگیری کنند و در leaderboard به مقایسه با رقبای خود بپردازند. اپل آخرین نسخهٔ آی او اس را به تازگی به کاربران خود معرفی کرده است. iOS از زمان معرفی اولین نسخهٔ خود، تغییرات بسیاری را پذیرفته است.
 
حال شرکت اپل تا چند روز دیگر iOS 9 را منتشر خواهد کرد. به نظر می‌رسد این کمپانی بدون اتلاف وقت، قصد انتشار نسخه بتای عمومی iOS 9.1 را برای توسعه دهندگان دارد.
 
iOS 9.1 دارای شکلک‌های ایموجی جدید و عملکرد بهتر در مقایسه با iOS 9 است. در این نسخه سعی شده تا برخی APIها برای توسعه دهندگان در دسترس باشد تا بتوانند از قابلیت‌های تاچ سه بعدی و Live Photos بهره‌مند شوند. علاوه بر این نسخه‌ی iOS 9.1 دارای ویژگی‌هایی برای آیپد پرو جدید، صفحه کلید هوشمند و اپل پنسل است.