Gerdab.IR | گرداب

جهاني كه در آن غربي‌ها حاکم بودند در حال فروریختن است

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۹

یک تحلیلگر فرانسوی منتقد رژیم صهیونیستی گفت: "آمریکا دیگر به تنهایی قادر به رهبری جهان و حل مشکلاتش نیست و جهان به سوی چند قطبی شدن حرکت می‌کند."

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "پاسكال بونيفاس" يكي از بزرگترين تحليلگران امور راهبردي فرانسه و استاد حقوق بين‌الملل در مؤسسه مطالعات سياسي پاريس، در مصاحبه‌اي با مركز مطالعات الجزيره درباره كتاب "درك جهان" و مطلبی که در آن نوشته است، گفت: "نخستين درسي كه ما (غربي‌ها) گرفته‌ايم، اين است كه جهاني كه  پنج قرن تحت قدرت غرب و آمریکا بود، ديگر تغيير كرده است. اين جهان در حال متلاشي شدن و فروريختن است."
 
بونیفاس در بخشی از این کتاب آورده است: "جهان تغيير كرده است ... ديگر كاپيتان‌ها آن را رهبري نمي‌كنند و ديگر تصوير ساده و هميشگي آن جهاني كه گفته مي‌شد، آمريكا آن را هدايت مي‌كند، گذشته است"

وی كه يكي از منتقدان رژيم صهيونيستي و فرانسه است، از زمان انتشار كتاب مشهور خود با نام "چه كسي جرأت مي‌كند ‌از اسرائيل انتقاد كند؟"، به عنوان نويسنده‌اي شناخته مي‌شود كه بيشترين جرأت را در نقد اسرائيل و دنياي غرب دارد و با ديدگاه تفكيك‌كنندگي واقعيت جغرافيايي از واقعيت سياسي براي فهم تغييرات جهاني تلاش كرده است.

بونيفاس در انتها مي‌افزايد: "هر چند اكنون و در مرحله كنوني دشوار است كه در پژوهش‌هاي خود اعلام كنيم كه جهان در حال چند قطبي شدن است و آمريكا هنوز بر باقي قدرت‌ها برتري دارد ولي با اين همه، نمي‌توانيم بگوييم كه اكنون يك نظام تحت شعار "تك‌قطبي" بر دنيا حكومت مي‌كند زيرا آمريكا ديگر به تنهايي قادر نيست دنيا را رهبري و مشكلات جهاني را حل كند. در نتيجه ما در مقابل وضعيتي جديد و دنيايي تازه قرار گرفته‌ايم كه به سوي چند قطبي شدن كه شامل قدرت‌هاي مختلف است، حركت مي‌كند."