Gerdab.IR | گرداب

تلگرام؛ به نام شما به کام دیگران

تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴

آیا می دانید که حساب کاربری تلگرام شما هر لحظه ممکن است مورد حمله قرار گیرد؟ آیا می دانید با این حملات چطور مقابله کنید؟

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان شبکه های اجتماعی دقیقا مانند جامعه ای هستند که ما در آن ها زندگی می کنیم. در هر جامعه یکسری قوانین عمومی وجود دارد و یکسری از قوانین هم به صورت شخصی هستند. قوانین عمومی افراد را از انجام بعضی امور منع می کنند.

برای مثال در هر جامعه ای با دزدی مقابله می شود و دزدان را تنبیه می کنند. در شبکه های اجتماعی هم بعضی از این قوانین صادق هستند. برای مثال با افرادی که دست به دزدی اطلاعات می زنند و یا ایجاد مزاحمت می کنند، مقابله و برخورد می شود. با پیشرفت هر تکنولوژی در جامعه، باید فرهنگ استفاده از آن نیز گسترش یابد. عدم گسترش این فرهنگ باعث افزایش مشکلاتی می شود که کاربران در اینترنت با آن ها مواجه می شوند. برای مثال اگر یک فردی که از فرهنگ بسیار پایین در شبکه های اجتماعی برخوردار است به حساب های کاربری شما در اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند به انجام کار های غیر اخلاقی دست به زند و حتی رابطه افراد با یکدیگر را از بین ببرد و خیلی کارهای دیگر.
هک تلگرام + عکس

برنامه پیام رسان تلگرام در ایران کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. به طوری که 34 درصد ترافیک این برنامه از ایران است. دلیل این امر هم ساده است، سرعت بالا، امکانات جالب و راحتی کار با این برنامه. کاربران با استفاده از این برنامه اقدام به ساخت گروه های دوستی می کنند و با یکدیگر به بحث و گفت و گو در مورد مسائل مختلف می پردازند. از گروه های ارسال طنز و مطالب زیبا گرفته تا گروه هایی که فقط مطالب علمی و خبری در آن ها ارسال می گردد. البته عده ای هم به همان علت فقر فرهنگی اقدام به ارسال مطالب نادرست می کنند که مقابله با این هنجار شکنان، فرهنگسازی بیشتری را طلب می کند.

همانطور که در ابتدا گفته شد، ما در زندگی روزمره و واقعی خود به هر جمع و گروهی وارد نمی شویم. پس بهتر است به این نکته اشاره کنیم که عضویت در گروه ها می تواند نشان دهنده شخصیت و فرهنگ ما نیز باشد.

هک تلگرام + عکس

یکی از مسائلی که بعضی از افراد سود جو و بی فرهنگ در این برنامه پیام رسان به آن می پردازند، ارسال پیام های دروغین است. اما نه هر دروغی. این دسته از افراد با استفاده از کم اطلاعی دیگر کاربران وارد حساب کاربری تلگرام و یا حتی دیگر حساب های شبکه های اجتماعی افراد می شوند و دست به سرقت اطلاعات و یا حتی ارسال پست های غیر اخلاقی از طرف آن شخص می زنند. چند وقتی است که یکی از همین دسته از افراد اقدام به ارسال پیامی با یک متن خاص می کنند و اگر کاربر در دام آن ها بیافتد از آن ها سو استفاده خواهند کرد. اما متن پیام چیست؟

" با سلام. حساب کاربری تلگرام شما به علت استفاده نادرست در حال غیر فعال شدن است. برای جلو گیری از غیر فعال شدن حساب خود، کارهای زیر را انجام دهید:

1.شماره موبایل خود را برای ما ارسال کنید

2.سپس ربات دیگر ما برای شما یک کد ارسال می کند. آن را کپی کنید و برای ما بفرستید تا از حذف حساب کاربری خود جلو گیری نمایید "

در ادامه این پیام،فرد کلاهبردار همین متن را به زبان انگلیسی هم می نویسد و ارسال می کند تا واقع نمایی بیشتری بکند. اگر قربانی این کار را انجام دهد، خود را تمام قد در دام صیاد انداخته است. به این صورت که با انجام مرحله اول (ارسال شماره موبایل خود) فرد کلاهبردار آن شماره را برای ایجاد یک حساب کاربری جعلی در تلگرام استفاده می کند. بعد از این مرحله، یک کد فعال سازی برای قربانی ارسال می شود که اگر آن کد را فرد کلاهبردار داشته باشد، می تواند وارد حساب کاربری قربانی خود شود. در واقع یک حساب تلگرام دیگر می سازد و با استفاده از آن اقدام به ارسال مطالب غیر اخلاقی خواهد کرد.


هک تلگرام + عکس



برای اینکه در دام این شیادان نیافتیم باید در یاد داشته باشیم که هرگز شبکه های اجتماعی چنین پیام هایی به کاربران خود ارسال نمی کنند. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که یک شبکه اجتماعی به هیچ وجه از کاربران خود درخواست نمی کند که رمز های عبور خود را برای مدیر شبکه ارسال کنند. اگر حفره امنیتی در یک شبکه اجتماعی وجود داشته باشد، با ارسال ایمیل به کاربران اطلاع رسانی خواهد شد و فقط به آن ها پیشنهاد می شود که رمز های خود را تعویض نمایند.

دقیقا به همین دلیل است که کارشناسان امنیت در فضای مجازی همیشه به کاربران تصیه می کنند که رمز های عبور خود را به صورت دوره ای عوض کنند و هرگز از یک رمز عبور برای تمام حساب های خود استفاده ننمایند. به یاد داشته باشید که یک شبکه اجتماعی هرگز از شما در خواست نمی کند که اطلاعات شخصی خود را از طریق ایمیل یا برنامه های پیام رسان برای آن ها ارسال نمایید. در مواجهه با چنین پیغام هایی بدانید که شما شخصی هستید بسیار با اطلاع و با فرهنگ. پس در برابر این دسته از افراد از شخصیت خود استفاده نمایید و به آن ها کوچکترین توجهی نکنید.