Gerdab.IR | گرداب

دور زدن قوانین توسط MI5 به بهانه تروریسم

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴

مدیرکل MI5، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که شرکت‌ها، پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی باید برای رمزگشایی ارتباطات خصوصی افراد در اینترنت همکاری کنند

به گزارش گرداب از سایبربان؛ اندرو پاکر (Andrew Paker)، مدیرکل سازمان جاسوسی انگلستان (MI5)، در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های انگلیس در مورد توان پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی برای دسترسی به ارتباطات خصوصی الکترونیک صحبت کرد.

در حقیقت وی درخواست کرد که باید پلیس، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای رمزگشایی ارتباطات خصوصی افراد در اینترنت همکاری کنند. وی همچنین اظهار داشت که این سازمان باید امنیت سایبر خود را تقویت کند. نکته‌ی جالب این است که مصاحبه‌ی وی، اولین مصاحبه‌ی رییس MI5 در طول تاریخ 106 ساله‌ی این سازمان است.

وی بر این مطلب تصریح کرد: «شرکت‌های رسانه‌ای باید با سرویس‌های امنیتی و پلیس برای غلبه بر ارتباطات گروه‌های تروریستی و جرائم مهم همکاری کنند.» همچنین وی ادامه داد که MI5 و سایر سازمان‌های اطلاعاتی باید برای یافتن گروه‌های «تروریست» اینترنت را کنترل و رهبری کنند و باید این سازمان‌ها توانایی استفاده از پایگاه داده برای رصد این گروه‌ها را داشته باشند.

همچنین پاکر افزود: «ما در قالب چارچوبی فعالیت می‌کنیم که توسط پارلمان تنظیم شده است. همزمان با افزایش ظرفیت‌های ما، قوانین هم بروز می‌شوند تا مطمئن شویم که با توجه به قوانین روز حرکت می‌کنیم. همکاری با شرکت‌های فناوری به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، امری بسیار حیاتی برای امنیت زندگی است.»

مدیرکل MI5 با اشاره به سخنان مدیر FBI در مورد تغییر فناوری و ورود به «عصر تاریکی» بر این نکته تأکید کرد که سازمان‌های انتظامی و امنیتی تنها نمی‌توانند از طریق چارچوب‌های قانونی به محتوای ارتباطات مردم پی ببرند، بلکه این کار باید از مسیر همکاری با شرکت‌های خدمات رسان اینترنت صورت گیرد. نکته‌ی قابل‌توجه این است که وی برای مشروع جلوه دادن فعالیت‌های جاسوسی این سازمان، همکاری سایر شرکت‌ها با MI5 را یک «وظیفه‌ی اخلاقی» عنوان کرد.

چندی پیش نیز پارکر در مورد همکاری MI5 و پلیس برای رصد حملات سایبری عنوان کرد: «در هنگام حملات هکرها، ما و همکارانمان در پلیس، بخشی از این حملات را متوقف می‌کردیم. این کار زمانی انجام می‌شد که این حملات با موفقیت پیش می‌رفت.»

در حقیقت سازمان مذکور قصد دارد تا با نقاب دلسوزی برای استقرار امنیت در اینترنت به حریم خصوصی افراد وارد شود. وی در جملاتی متضاد در ابتدا گفت که این سازمان از طریق چارچوب‌های قانونی عمل می‌کند و بعد این قوانین را مانعی برای کار خود می‌بیند و ادامه می‌دهد که از طریق این قوانین نمی‌توان به اطلاعات مردم دست پیدا کرد و باید شرکت‌ها و پلیس نیز همکاری داشته باشند.

در واقع واضح است که وی قصد دارد تا با دور زدن قوانین به حریم خصوصی افراد وارد شود و این کار را تلاش برای یافتن «تروریست‌ها» بیان می‌کند. نکته‌ی مهم دیگر این است که MI5 مدعی مبارزه با «تروریست» شده و این در حالی است که این سازمان با مؤسسه‌ی سلطنتی مطالعات امنیت و دفاع در لندن (RUSI) رابطه دارد. کذب بودن ادعای MI5 از همین ارتباط مشخص می‌شود؛ زیرا مؤسسه‌ی RUSI از بنیان‌گذاران و حامیان گروه تروریستی داعش است و MI5 نیز با ادعای دروغ خود فقط قصد نفوذ در اطلاعات شخص شهروندان خود را دارد.