Gerdab.IR | گرداب

گزارش "هریتیج" از:

اهداف و وظایف کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۹

آمریکا کمیسیون 7 نفره ای از برجسته‌ترین متخصصین عرصه دیپلماسی عمومی دارد که به طور مداوم تأثیرگذاری سیاست‌های دیپلماسی عمومی نهادهای این کشور را ارزیابی می کنند.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده "هریتیج"، کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا (U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy)، گروهی است، شامل اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات های آمریکا و اعضای آن توسط رئیس جمهور آمریکا تعیین می شوند.

این کمیسیون فعالیت های دولت آمریکا را که با هدف رساندن، آگهی دادن و تأثیرگذاری بر جوامع خارجی است را ارزیابی می کند.
کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا در 21 جولای جلسه ای برای ارزیابی دیپلماسی عمومی آمریکا در کنگره داشت.

این کمیسیون مشورتی برنامه های رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و اعضای کنگره را تنظیم کرده و به آنها مشورت هایی را ارائه می کند تا وظایف دیپلماسی عمومی که به وزارت امور خارجه، شورای مدیران رسانه و دیگر سازمان های دولتی واگذار شده، اجرا شود.
کمیسیون مذکور همچنین اثرگذاری سیاست ها و برنامه های دیپلماسی عمومی که توسط آژانس های دولتی صورت گرفته را ارزیابی می کند.

طبق مقررات، هفت عضو این کمیسیون توسط رئیس جمهور و توصیه و موافقت سنا تعیین می شوند. این اعضا از کسانی انتخاب می‌شوند که متخصص بوده و 3 سال در این کمیسیون فعالیت خواهند کرد و امکان انتصاب مجدد آنها نیز وجود دارد.
کمیسیون مشورتی آمریکا در امور دیپلماسی عمومی یافته ها و توصیه های خود را به رئیس جمهور، کنگره و وزارت امور خارجه و عموم مردم آمریکا گزارش می دهد.

هریتیج می افزاید: در حالیکه روند اولیهٔ ارزیابی ظرفیت دیپلماسی عمومی آمریکا در سال 2005 و تحت ریاست جمهوری جرج بوش ایجاد شد، فشار برای جمع آوری اطلاعات از آنجایی که تأکید بر رسانه های جدید، تلاش های دیپلماسی عمومی را تغییر داده است، ضروری تر شده است.

همان‌طور که نمایندگان اداره برنامه های اطلاعاتی بین المللی وزارت امور خارجه (IPP) توضیح داده اند، وزارت امور خارجه 6.8 میلیارد مخاطب (کل جمعیت جهان) دارد و این وظیفه اداره برنامه های اطلاعاتی بین المللی است که دسترسی تعامل و اعتبار خروجی های الکترونیکی خود را ارزیابی کند که این وظیفه ساده ای نیست.
گفتنی است به تازگی کنگره آمریکا نیز کمیسیونی را با عنوان "کمیسیون دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک" ایجاد کرده است.

منبع: مشرق