Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌هایی از مذاکرات آمریکا و چین

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴

مقامات آمریکا و چین قبل از ورود ژی جین پینگ به آمریکا درصدد رسیدن به توافق برای امنیت سایبر هستند و چین به دنبال مدل جدیدی از رابطه با آمریکا است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ مقامات آمریکا و چین قبل از ملاقات ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین، با اوباما در حال مذاکره برای رسیدن به توافق در زمینه‌ی امنیت سایبر هستند.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که اوباما پیام هشداردهنده‌ای در مورد تهدیدات امنیت ملی آمریکا برای چین فرستاد: «ما می‌توانیم منطقه‌ی سایبر و امنیت ملی را به‌عنوان منطقه‌ای برای رقابت انتخاب کنیم. من تضمین می‌کنم که اگر ما مجبور شویم، برنده هم می‌شویم.»

وی این سخن را در حالی گفت که چندی پیش اعلام کرد چین را نباید به حملات سایبری علیه آمریکا متهم کرد و افزود که آرامش و صلح در چین به نفع آمریکا و دنیا است.

از سوی دیگر در برخی رسانه‌های غرب آمده است که نظر عمومی مردم آمریکا در مورد چین منفی است ولی برخی گزارش‌ها حاکی است که ملاقات رییس‌جمهور چین با اوباما بر روی نگرش عمومی مردم آمریکا در مورد چین تأثیر خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد ژی جین پینگ به دنبال ایجاد یک مدل جدید رابطه با آمریکا است. وی این رابطه را «مدل جدید روابط قدرت‌های جدید» نامید.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که آمریکا در راهبرد جدید سایبری خود درصدد بهبود روابط خود در این زمینه با چین است تا به یک ثبات در امنیت سایبر برسند؛ اما در عین ‌حال ارتباط نزدیک سیاست و فضای سایبر را در اینجا نباید از نظر دور داشت؛ آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز در عین تلاش برای رسیدن به توافق، ایران را تهدید می‌کرد.

در جریان مذاکره با چین نیز، گزارش‌های گاه و بیگاه از شرکت‌ها و حتی مقامات آمریکا منتشر می‌شود و در آن چین، ایران، روسیه و کره‌ی شمالی را متهم به حملات سایبری به آمریکا می‌شوند، مانند گزارشی که اخیراً جیمز کلپر (James Clapper) منتشر کرد.