به گزارش گرداب از تسنیم، در نگاه اول شاید به نظر برسد که این موتورهای جستجوگر بومی به هیچ وجه توان رقابت با غولهایی نظیر گوگل و یاهو را ندارند ولی تجربه نشان داده که با روی کار آمدن هر جویشگر محلی، اقبال عمومی از این جستجوگرها به مراتب بیشتر از سایر موتورهای جستجوگر بینالمللی بوده است.
به راستی در جویشگرهای بومی چه امکاناتی وجود دارد که لایههای مختلف یک جامعه ترجیح میدهند از این جستجوگرهای محلی استفاده کنند یا انگیزه کشورها برای راهاندازی این موتورها چیست؟
ابتدا لازم است به این نکته اشاره کرد که در ایران روزانه 110 میلیون پرسوجو به موتورهای بومی فرستاده میشود و با در نظر گرفتن اینکه کاربران در کشور ما بیش از 40 میلیون نفر هستند، میتوان به این نتیجه رسید که تعداد پرسوجوها به ازای هر نفر کمتر از 3 مورد است در حالیکه کشور کره جنوبی با 45 میلیون کاربر، روزانه 385 میلیون پرسوجو در موتورهای جستجوگر انجام میدهد و در واقع این کشور به ازای هر کاربر کمتر از 9 پرسوجو به موتورهای جستجوگر میفرستد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دلیل این اختلاف فاحش در استفاده از موتورهای جستجوگر نشان دهنده جای خالی خدمات کاربردی بومی برای کاربران در کشور ما است؛ اما این خدمات کاربردی شامل چه مواردی است که نقطه قوت موتورهای جستجوگر بومی در مقایسه با رقبای بینالمللی محسوب میشود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به بررسی موفقترین جویشگر بومی دنیا پرداخت.
موتور جستجوگر "بایدو" با بیش از 150 سرویس کاربردی، محبوبترین موتور بومی کشور چین است که هماکنون به عنوان چهارمین وب سایت پر بازدید دنیا شناخته میشود.
این در حالی است که پرسوجوی کاربران بایدو 63 درصد از مجموع کل پرسوجوهای کاربران چینی را تشکیل میدهد؛ به طور نمونه سرویس مسافرت بایدو که فراهم کننده اطلاعات جامع سفر است یکی از خدمات پرکاربرد در بین مردم این کشور و توریستهای بینالمللی به حساب میآید. این سرویس به گونهای عمل میکند که فرد قبل از مسافرت به مکان مورد نظر، کلیه پیشنهادات در این زمینه مانند هتلها، رستورانها، مکانهای تفریحی و سیاحتی و بومی مقصد را با توجه به اطلاعات مربوط به آن و همچنین نظر کاربرانی که در گذشته به این مکانها سفر کردهاند، بررسی میکند و همچنین در حین سفر با استفاده از این سرویس به مکانهای مربوطه هدایت میشود.
در نهایت کاربر میتواند نظرات خود را برای استفاده مسافران بعدی در این سرویس ثبت کند. اما این همه ظرفیت و توانمندی جویشگرهای بومی نیست بلکه موتور جستجوی کشور چک با نام تجاری "سزنم" یکی دیگر از جویشگرهای موفق اروپایی است که در این کشور 11 میلیون نفری، دارای 6 میلیون کاربر است.
اگر چه سزنم تنها 15 سرویس کاربردی را ارائه میدهد ولی از محبوبیت فراوانی در بین مردم برخوردار است که البته این محبوبیت را از سرویس کسبوکار خود به دست آورده است.
این سرویس شامل 610 هزار کسبوکار مختلف با کلیه اطلاعات آنهاست که کاربران میتوانند هر نوع محصول یا کسبوکار را با توجه به نظرات ارائه شده در این موتور جستجوگر، سِرچ کنند و حتی بر اساس امتیاز دهی آنها را اولویتبندی کنند.
سرویسی که به کاربر امکان خرید، کسب تجربه خرید دیگران و حتی چگونگی مراجعه به محل آن بنگاه اقتصادی را فراهم میکند.
با توجه به توضیحات ارائه شده میتوان به این نتیجه رسید که پرسوجوهای کاربران در کشورهایی که دارای موتورهای بومی هستند در جهت رفع نیازهای روزانه است و اگر نخواهیم متعصبانه برخورد کنیم باید اذعان داشت، نحوه کاربری ما از موتورهای جستجوگر شکل ابتدایی خود را طی میکند و ایران پهناور نیازمند یک جویشگر بومی با امکانات و سرویسهای بومی و محلی است.