Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی با قابلیت فهم زبان انسان

هوش مصنوعی با قابلیت فهم زبان انسان
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

شرکت‌های بسیاری سعی در تولید هوش مصنوعی با قابلیت درک زبان انسان را دارند. جئواِس می‌تواند به سؤالات هندسه پاسخ درست بدهد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ دانشگاه واشنگتن هوش مصنوعی جدیدی به نام جئواِس (GeoS) را ایجاد داده است. این هوش مصنوعی برای حل سؤالات هندسی با استفاده شده است، جئواس می‌تواند با احتمال 49% به سؤالات هندسه‌ی دانش آموزان دبیرستانی جواب درست بدهد. این میزان پاسخ درست به سؤالات هندسه جئواس را در حد دانش آموزان متوسط دبیرستانی نشان داده و آن را ناکارآمد نشان می‌دهد؛ اما در واقع قدم بزرگی در زمینه‌ی پیشرفت هوش مصنوعی به حساب می‌آید. هوش مصنوعی‌های امروزی به راحتی می‌توانند به سؤالات ریاضی بسیار پیشرفته و سخت جواب درست بدهد.
 
تفاوت اصلی جئواس با دیگر هوش مصنوعی‌های امروزی در نحوه‌ی پردازش آن است. هوش مصنوعی‌های امروزی تنها با زبان ماشین و عددهای صفر و یک آشنا هستند و بهتر از هر انسانی آن را درک می‌کنند، به همین علت هم است که به سؤالات ریاضی پیچیده که به آن می‌دهند پاسخ صحیح می‌دهد؛ اما جئواس زبان انسان را نیز درک می‌کند. در واقع به این هوش مصنوعی همان متنی داده می‌شود که به دانش آموزان برای امتحان داده می‌شود.
 
 جئواس متن و شکل‌هایی را که به زبان انسان است دریافت کرده و ابتدا باید آن را به زبان ماشین تبدیل کند. بعد از اینکه این متن به زبان ماشین ترجمه شد جئواس شروع به حل سؤال هندسه‌ی دریافتی می‌کند. این مسئله یک مزیت و گام بزرگ در پیشرفت هوش مصنوعی به حساب می‌آید. این هوش مصنوعی باید بتواند تمام نمودارها، جدول‌ها، متن و هر چیز دیگری که به زبان انسان است را ترجمه کند.
 
جئواس توانسته است در آزمون «SAT» که توسط کالج بورد (Board) به عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد امتیاز 500 از 800 را به دست بیاورد.
 
جئواس تنها یکی از پروژه‌های هوش مصنوعی است که سعی دارد زبان انسان را درک کند. در حالی که جئواس بر روی حل سؤالات هندسه‌ی دبیرستان تمرکز کرده است، پروژه‌ی آرسیتو (Aristo) موسسه آلن (Allen) (موسسه‌ی تحقیقاتی که بر روی عملکرد مغز انسان تحقیق می‌کند.) سعی در حل سؤالات علوم ابتدایی را دارد. همچنین شرکت‌هایی مانند فوجیتسو، IBM و چند شرکت دیگر سعی در ساخت یک هوش مصنوعی دارند که بتواند در آزمون ورودی دانشگاه توکیو ژاپن قبول بشود.