Gerdab.IR | گرداب

در نشست بررسي فرصت‌ها و تهديدات فضاي مجازي مطرح شد:

جوانان 13 تا 24 ساله، بيشترين مخاطبان "وب 2"

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۹

کارشناسان در نشست بررسي فرصت‌ها و تهديدات فضاي مجازي اعلام کردند، جوانان 13 تا 24 ساله بيشترين مخاطبان "وب 2" هستند.

به گزارش گرداب، در نخستين روز از چهل و هفتمين نشست سراسري معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور كه در اردبيل در حال برگزاري است، جلسه سخنراني با موضوع "فرصت‌ها و تهديدات فضاي مجازي" برگزار شد كه در اين جلسه مهدي بهنيا‌فر، معاون مركز شوراي اطلاع رساني كشور و حجت‌الاسلام محمد حسين بهرامي، معاون شبكه جهاني اطلاع‌رساني نور در حوزه علوم انساني به بيان مطالبي پرداختند.

در اين جلسه كه با حضور معاونين فرهنگي و دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور برگزار شد، كارشناسان حوزه فضاي مجازي به معرفي نسل جديد وب پرداختند كه با عنوان "وب 2" شناخته مي‌شوند.

كارشناسان حاضر در اين نشست، شاخصه اصلي سايت‌هاي نسل "وب 2" را به ارتباط تعاملي مديران و مخاطبان اين سايت‌ها مرتبط دانستند كه طي آن اطلاعات خاصي وارد سايت شده و كاربران مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گفته اين كارشناسان "ويكي‌پديا" و "فيس‌بوك" نمونه‌هايي از سايت‌هاي نسل "وب 2" هستند كه با توجه به كاربردشان به پرمراجعه‌ترين سايت‌هاي اينترنتي در ايران و جهان تبديل شده‌اند و جالب است كه  از اصلي‌ترين كاربران فيس‌بوك نيز در كشور ايران هستند.

كارشناسان مذكور معتقدند: "تراوين" كه يك بازي تعاملي در فضاي مجازي است، نمونه ديگري از سايت‌هاي "وب 2" به شمار مي‌رود كه تعداد زيادي از كاربران ايراني در آن عضويت دارند.

كارشناسان حاضر در اين نشست اعلام كردند كه بر اساس تحقيقات به عمل آمده، بيشترين مخاطبان  "نسل 2"، جوانان 13 تا 24 ساله هستند كه همين مسأله فرصتي را براي مديران اين سايت‌ها در راستاي جهت‌دهي افكار عمومي فراهم مي‌كند.

در اين شرايط به نظر مي‌رسد كارشناس و مديران فرهنگي كشور بايد آگاهي لازم نسبت به اين پديده را كسب كرده تا بتوانند نگراني‌هاي موجود در خصوص آن را برطرف كنند.

بنابر اين گزارش، معاونين فرهنگي و دانشجويي حاضر در اين جلسه در پايان تصريح كردند كه دانشگاه بايد در عرصه فضاي مجازي فعاليت بيشتري داشته و حتي در اين زمينه مبدع و مروج باشد؛ يعني با ارائه تسهيلات مختلف به دانشگاهيان و حمايت از فعاليت در عرصه مجازي، زمينه‌هاي مقابله با تهديدات و آسيب‌هاي اجتماعي اين پديده جديد را فراهم كنند.

يادآور مي‌شود با افزايش كاربردهاي وب، طراحان وب روش‌هاي جديدي را در ايجاد وب‌سايت‌ها به كار بستند كه باعث راحت‌تر شدن دسترسي به داده‌ها براي كاربر و مشاركت كاربر در ايجاد داده‌ها مي‌شود.

نمونه بسيار روشني از اين سايت‌ها Wikipedia است كه توسط كاربرانش گسترش پيدا مي‌كند و مديران اين سايت فقط محيطي را براي استفاده از توانايي‌هاي كاربران فراهم مي‌كنند.

مفهوم "وب 2" اولين بار در يك همايش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد كه البته آنها به دنبال نسل جديدي از وب بودند كه بتواند جذاب، كاربردي و قابل گسترش باشد.


منبع: فارس