Gerdab.IR | گرداب

فايل ويكي‌ليكز، تله آمريكا براي كشف مراكز سري

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۹

يك كارشناس امنيت اطلاعات الكترونيك هشدار داد كه با دانلود فايل مرموز ويكي ليكز، آمريكا سوپر كامپيوتر‌ها، مراكز سري و نقاط استراتژيك اطلاعاتي كشورهاي متخاصم خود به‏ ويژه چين، روسيه و ايران را كشف مي‌كند.

به گزارش گرداب، "حسين محمدي"، كارشناس امنيت اطلاعات الكترونيك در گفت‌وگویی، ماجراهاي پشت پرده فايل مرموز ويكي ليكز و خطرات احتمالي و اقدامات لازم در مورد اطلاعات اين فايل را تشريح كرد.

اين كارشناس با احتمال اينكه ممكن است فايل اطلاعاتي مرموز ويكي ليكز دامي براي كسب اطلاعات و شناسايي افراد و سازمان‌ها باشد، گفت: "فايل اطلاعاتي ويكي ليكز، دامي براي كسب اطلاعات است و فايل آن نيز داراي پس‏ورد است. طبيعي است همه افرادي كه با آمريكا دشمني دارند اين فايل را دانلود و هك كنند، چون مدير ويكي ليكز گفته اگر آمريكايي‌ها مشكلي براي من ايجاد كنند، پس‎ورد اين فايل را منتشر خواهم كرد."

به گفته اين كارشناس امنيت اطلاعات الكترونيك، فايل رمزدار را نمي‌توان با كامپيوتر‌ها و سيستم‌هاي عادي باز كرد و به آن اطلاعات دست يافت؛ بنابراين ممكن است سازمان‌هايي كه اين امكان را دارند، فايل مذكور را در سوپركامپيوتر‌هاي سازمان‌هاي خود برده و بر روي آن كار كنند تا بتوانند از قدرت پردازشي آنها استفاده و رمز آن را بشكنند.

وي با طرح اين سؤال كه اين فايل چه سودي براي طراحان آن و يا دشمنان ما مي‌تواند داشته باشد، هشدار داد: "باز كردن اين فايل توسط افراد، مي‌تواند نشاني باشد براي اينكه چه كساني به اين مسأله علاقه مندند و چه افرادي فايل مذكور را دانلود مي‌كنند و از كدام سازمان‌ها اين فايل بيشتر دانلود مي‌شود."

محمدي در ادامه تأكيد كرد: "اگر فايل ويكي ليكز حاوي ويروس باشد و حدس من اين است كه دارد، در آن زمان اين ويروس مي‌تواند مشخصات همه اين كامپيوترها و اطلاعات لازم را ذخيره و براي كساني كه لازم است، ارسال كند."

اين كارشناس امنيت اطلاعات الكترونيك با طرح اين سؤال كه اگر ما جاي آمريكايي‌ها بوديم، براي اينكه نيروهاي اطلاعاتي ايران را شناسايي كنيم، چه كار مي‌كرديم، يادآور شد: "فرض كنيد ما يك مؤسسه پژوهشي و يا اطلاعاتي تحت عنوان يك شركت تبليغاتي داريم. منطقي نيست اين فايل 5 بار در آنجا دانلود شود و اضافه بر آن، در همان‌جا مورد پردازش قرار بگيرد. اين مسأله به وضوح نشان مي دهد كه شركت تبليغاتي مورد نظر ممكن است يك مركز استراتژيك باشد."

محمدي در پايان به منظور اقدامات احتياطي لازم درباره پيشگيري از مسائل مطرح شده نكاتي را به شرح ذيل مطرح كرد كه لازم است مخاطبان آن را رعايت كنند:

- به عنوان يك شرط احتياطي، اين فايل را روي هيچ كامپيوتري كه اطلاعات مهمي روي آن ذخيره شده قرار ندهید.

- اين فايل را روي سيستم‌هاي محل كار، اداره و سازمان‌هاي اطلاعاتي به هيچ وجه ذخيره نكنید و بر روي سوپر كامپيوتري كه به شبكه وصل است و يا قرار است وصل شود، مورد پردازش قرار ندهید.

- حال اگر فردي روي سيستم اداري و يا سوپر كامپيوتري كه به شبكه وصل است اين فايل را پردازش كرد، دقت كند كه اگر بعداً هم به شبكه وصل شد، اين كامپيوتر اطلاعاتي را به بيرون ارسال نكند.

از آنجا كه جنگ‌هاي آينده جنگ‌هاي الكترونيكي و سايبري است، اين كشور از هم اكنون سعي دارد مراكز ثقل اطلاعاتي و امنيتي را در فضاي سايبر كشف و در جنگ احتمالي به آنجا حمله كرده و اين مراكز را از كار بيندازد.
 
منبع: فارس