Gerdab.IR | گرداب

مدیر موتور جستجوی بومی خبر داد

استقبال روسی‌زبانان از جویشگر یاندکس

تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴

مدیر موتور جستجوی بومی گفت: ماشینی کردن فرآیند درک و برداشت مفاهیم از یک زبان مهم‌ترین چالش و عامل موفقیت موتور جستجوی بومی است، همچنانکه کاربران ۵ کشور روسی‌زبان از موتور جستجوی یاندکس روسیه استفاده می‌کنند.

به گزارش گرداب از فارس ، علی‌محمد زارع بیدکی مدیر پروژه ملی موتور جستجوگر فارسی‌جو در نمایشگاه تلکام 2015 درباره آخرین وضعیت این موتور جستجو اظهار داشت: برنامه‌نویسان داخلی در بخش تحقیق و توسعه پردازش زبان، ظرفیت و توانایی این جستجوگر بومی را برای پردازش زبانی به یکصد میلیون کلمه یکتا (درست یا نادرست) در صفحات فارسی ارتقا دادند.
 
وی توضیح داد: از این تعداد کلمه حدود 10 میلیون کلمه از لحاظ املایی و مفهومی صحیح است و این پردازشگر اخیراً قابلیت شناسایی عبارت‌های نادرست را کسب کرده و می‌تواند آن‌ها را به شکل صحیح جستجو کند.
 
وی ادامه داد: همچنین این موتور جستجو توانایی جستجوی 12 هزار جفت کلمه مترادف از محتوای وب را نیز کسب کرده است.
 
مدیر پروژه موتور جستجوگر فارسی‌جو خاطرنشان کرد: ماشینی کردن فرآیند درک و برداشت مفاهیم از یک زبان طبیعی بزرگ‌ترین چالش در جستجوگرها است و برای مثال موتور جستجوی روسی یاندکس به‌دلیل فهم و پردازش بهتر زبان روسی اقبال یافت، به‌طوری‌که کاربران روسی‌زبان کشورهای اوکراین، قزاقستان، آذربایجان و بلاروس نیز از آن استفاده می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: ایجاد موتور جستجوهای مبتنی بر زبان فارسی نیز می‌تواند کشورهای فارسی‌زبان دیگر را نیز مخاطب قرار دهد.
 
به گزارش فارس، راه‌اندازی چندین موتور جستجوی بومی از اهم برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات راه‌اندازی موتور جستجوهای بومی را زمینه‌ای برای کاهش وابستگی به موتور جستجوهای جهانی از جمله گوگل و یاهو عنوان می‌کند.
 
وی اخیراً از فعالیت 7 الی 8 موتور جستجوی بومی در کشور خبر داده که حدود 3 موتور جستجو پیشرفت خوبی داشته‌اند.
 
جهانگرد استفاده مردم از این موتور جستجوها را باعث رشد بیش‌تر و هوشمند شدن بیش‌تر آن‌ها عنوان کرده است.