Gerdab.IR | گرداب

دستکش ناشنوایان

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴

یک محقق موفق به ساخت دستکشی شده است که به کمک آن افراد ناشنوا می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ دانشمندان پیوسته در حال تحقیق برای ساخت ابزارهایی هستند که زندگی را افرادی که معلولیت جسمی دارند بهبود می‌دهد؛ به عنوان مثال در گذشته یک نوع عینک خاص برای افراد نابینا ساخته شده بود.

دانشمند و محققی به نام هدیل ایوب (Hadeel Ayoub)، از دانشگاه گلداسمیتثز لندن (Goldsmiths University) دستکش هوشمندی ساخته است که می‌تواند علائم زبان ناشنوایان را به متن و صدا تبدیل کند. این دستکش «SignLanguageGlive» نام‌گذاری شده است. هدف او از این کار ایجاد راهی برای ناشنوایان است تا بتوانند با دیگران راحت‌تر مکالمه کنند. افرادی که محدودیت شنوایی و گفتاری دارند می‌توانند از این دستکش استفاده کنند.

تا این لحظه سه نمونه‌ی اولیه از این دستکش تولید شده که هر کدام دارای ویژگی‌ها و سخت‌افزاری متفاوتی نسبت به دیگری هستند.

این دستکش چگونه کار می‌کند؟

دستکش SignLangageGlove، اولین نمونه از این ابزار پوشیدنی است و از 5 حس‌گر انعطاف‌پذیر، شتاب سنج، میکروکنترلر و 4 نمایشگر استفاده می‌کند. این دستکش می‌تواند زبان اشاره را ترجمه کرده و کلمات را بر روی نمایشگر نشان دهد.

هرکدام از حس‌گرهای قابل‌انعطاف مسئول تشخیص حرکت یکی از انگشت‌ها است. از شتاب سنج نیز برای تشخصی جهت خرکت دست استفاده می‌شود. اطلاعاتی که این قطعات جمع‌آوری می‌کنند به کلمات تبدیل شده و به یک نمایشگر، نشان داده می‌شود.

ایوب برای نمونه‌ی اولیه، یک برنامه‌ی رایانه‌ای مخصوص برای این دستکش نوشته است که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حس‌گرها و شتاب سنج را ترجمه می‌کند.

این نرم‌افزار در نمونه‌ی دوم کارآمدتر شده و سریع‌تر و دقیق‌تر ترجمه می‌کند. سخت‌افزار نمونه‌ی دوم کوچک‌تر شده و دستکش را سبک‌تر کرده است. همچنین در این نسخه رابط کاربری جدیدی برای دستکش طراحی شده است که باعث شده است برخلاف نمونه‌ی قبل کلمات قدیمی پاک شده و اطلاعات جدید نمایش داده شوند.

نمونه‌ی سوم که پیشرفته‌ترین نمونه‌ی است. سخت‌افزار این نمونه به صورتی در دستکش قرار گرفته که سطح دستکش بسیار نرم و یک دست شده است.

ایوب در حال حاضر شروع به ساخت نمونه‌ی چهارم کرده است. این نمونه می‌تواند ترجمه را به صورت همزمان انجام بدهد و می‌تواند ارتباط وای فای با تبلت و تلفن‌های هوشمند برقرار کند.
این دستکش‌ها در حال حاضر از زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی پشتیانی می‌کنند.