Gerdab.IR | گرداب

هواپیمای هکر شایعه یا واقعیت؟

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴

نیروی هوایی ایالات‌متحده، خبر از ساخت هواپیمایی از خانواده EC-130 را داد که توانایی هک کردن شبکه‌های نظامی دشمن را دارد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ لزوم هک کردن شبکه‌های نظامی دشمن در مواقع جنگ، راهکاری شناخته‌ شده برای تمامی ارتش‌های جهان است. تمامی ارتش‌های دنیا، در مواقع جنگ از تجهیزات خاصی برای از بین بردن ارتباطات دشمن استفاده می‌کنند. به‌تازگی نیروی هوایی ایالات‌ متحده ادعا کرده است، باوجوداینکه هیچ ارتشی در سطح دنیا، مجهز به ابزاری تمام‌عیار برای نابود کردن شبکه‌های نظامی دشمن و از کار انداختن سامانه‌های مدیریت و کنترل آنها نیست؛ این موضوع یکی از اهداف راهبردی مقامات آمریکایی محسوب می‌شود.

ژنرال بورک ویلسون (Burke Wilson)، فرمانده واحد 24 نیروی هوایی ایالات‌متحده، بخشی از نیروی هوایی آمریکا که در زمینه عملیات در فضای سایبری فعالیت می‌کند، از پروژه جدیدی پرده‌برداری کرد که در طی آن، یک هواپیمای نظامی آمریکایی، به پلتفرمی برای هک کردن شبکه‌های نظامی دشمن تبدیل خواهد شد.

نکته قابل ذکر، استفاده تمامی ارتش‌های جهان، از سامانه‌های ایزوله شده در مواقع جنگ است، سامانه‌هایی که هیچ‌گونه دسترسی به اینترنت ندارند. آنها این کار را برای جلوگیری از نفوذ یک عامل خارجی به سامانه‌های نظامی انجام می‌دهند. تنها راه هک کردن چنین سامانه‌های نظامی، استفاده از یک دستگاه خارجی نظیر USB یا استفاده از امواج Wi-Fi برای هک کردن شبکه‌های محلی، از موقعیتی نزدیک به محل موردنظر است.

ویلسون در این رابطه گفت: «این هواپیما، این قابلیت را دارد که سامانه‌های ایزوله شده را نیز از کار بیندازد.» رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که پیش‌تر، از فناوری هواپیمای هکر، استفاده کرده است. نیروی هوایی این رژیم، در خبری مدعی استفاده از فناوری سوتر (Suter) شرکت BAE انگلستان در جنگنده‌های این رژیم، برای هک کردن سامانه‌های ایزوله شده شبکه نظامی سوریه در سال 2007 و در عملیاتی موسوم به عملیات باغ میوه (Operation Orchard) شده است.

ایالات‌متحده، اعلام کرده که به دنبال دستیابی به چنین فناوری مدرنی است، اما این اولین بار است که یک فرمانده ارشد نظامی در آمریکا با فعالیت نیروی هوایی بر روی چنین پلتفرمی موافقت کرده است. این خبر بدان معنی است که چنانچه، این فناوری در آینده به‌صورت موفقیت آمیز بر روی جنگنده‌های آمریکایی، آزمایش شود، این نیرو می‌تواند این فناوری را در کلیه بخش‌های نیروی هوایی تسری داده و در آینده‌ای نزدیک بمب‌ها و ویروس‌های ساخت خود را به‌صورت همزمان در یک منطقه مورد استفاده قرار دهد.
 
اما بیان چند نکته در این رابطه ضروری به نظر می‌رسد. نکته اول این است که در بسیاری از موارد ایالات متحده، از سیاست بزرگ نمایی و اغراق در توان نظامی و سیاسی استفاده می‌کند. از این رو به نظر می‌رسد که انتشار اخباری با این ابعاد اغراق در توان نظامی باشد و فاصله زیادی با واقعیت دارد. نکته دوم، ادعای رژیم صهیونیستی در استفاده از این فناوری در جنگ با سوریه است. سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که چنانچه این رژیم دارای توانایی مدرنی برای هک کردن از درون هواپیما است، سران این رژیم چه توجیهی برای شکست‌های متعدد خود در جنگ های 33 روزه و 22 روزه خواهند داشت؟