Gerdab.IR | گرداب

بخش اول

پردازنده‌های ناهمگن

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴

تراشه‌هایی که با استفاده از معماری HSA ساخته می‌شوند دارای سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتری هستند.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ معماری سیستم‌های ناهمگن (HSA)، نوعی معماری است که در آن واحدهای پردازشی مثل پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک به صورت همزمان به بیت‌های حافظه دسترسی دارند و به صورت بهینه از آن استفاده می‌کنند. از نمونه‌های اولیه این فناوری می‌توان به تراشه‌های روی برد (SoC) یا APU شرکت AMD اشاره کرد. برای استفاده از این پردازنده‌ها نرم‌افزارها نیز باید بهینه شوند تا توسعه‌دهنده‌ها بتوانند برای این پردازنده‌ها برنامه‌نویسی کنند.

این پردازنده‌ها مصرف برق کم و عملکرد بهتری دارند و در حال حاضر در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند. با آسان‌تر کردن برنامه‌نویسی  این پردازنده‌ها برای توسعه‌دهنده‌ها، ممکن است از آن‌ها در رایانه‌هایی با قدرت پردازشی بسیار بالا نیز استفاده شوند.

شرکت انگلیسی ایمجینیشن تکنولوژیز (Imagination Techonlohies)، سازنده‌ی تراشه‌های گرافیکی «PowerVR» که در تلفن‌های هوشمند آیفون از آن استفاده می‌شود، اعلام کرد: «اولین محصول خود که از معماری HSA پشتیانی می‌کند را سال آینده عرضه خواهد کرد.»

شرکت‌های اِی‌آراِم (ARM) و مدیاتک نیز اعلام کرده‌اند مانند AMD در حال توسعه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر معماری HSA خود هستند؛ اما زمان مشخصی برای آماده شدن و عرضه‌ی آن اعلام نکردند.

جیم نیکولاس (Jim Nicholas)، یکی از مقامات شرکت ایمجینیشن، گفت: «تولید برنامه توسط برنامه نویسان برای پردازنده‌های HSA مدرن که SoC نامیده دارند، باید آسان‌ شود. SoC معمولا شامل CPU، GPU و 1DSP می‌شود.»

برای مثال GPU، واحد پردازش گرافیکی است که در پردازش‌های سنگین معمولاً بهتر از CPU عمل می‌کند و می‌تواند حجم ورودی داده‌ها را تقسیم کرده و به صورت موازی پردازش کند. در تلفن‌های هوشمند از آن برای کاهش یا افزایش نویز یا تشخیص اشیا توسط دوربین استفاده می‌شود.
از زمانی که برنامه‌نویسان متوجه مزایای انجام محاسبات به کمک GPU شدند، بدون وجود داشتن یک مدل استاندارد خاص شروع به استفاده و برنامه‌نویسی بر اساس آن کردند؛ این موضوع باعث شد تا برنامه‌نویسی برای GPU با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.
_____________________________
1) DSP یا Digital Signal Processors ریزپردازنده‌هایی هستند که بر اساس الگوریتم تعریف شده برای آن‌ها روی سیگنال‌های دیجیتالی ورودی عملیات خاصی انجام می‌دهند.