Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت خدمات اینترنتی آمریکا در روسیه

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴

نمایندگان مجلس روسیه درخواست کرده‌اند تا استفاده از گوگل، واتس‌آپ و یاهو برای کارمندان دولتی این کشور ممنوع شود.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ گروهی از قانون‌گذاران مجلس روسیه وعده داده‌اند تا لایحه‌های را آماده کنند که استفاده از محصولات شرکت‌های آمریکاییِ گوگل، واتس‌آپ و یاهو را برای کارمندان دولتی روسیه ممنوع می‌کند. رهبری این گروه را عضو حزب کمونیست مجلس روسیه، وادیم سولوویف (Vadim Solovyov) به عهده دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، حامیان این لایحه باور دارند که مسئولانِ تمام سطوح دولت روسیه؛ دستور نیکولای پاتروشف (Nikolai Patrushev)، رییس شورای امنیت روسیه را نادیده گرفتند. به گزارش ایزویستیا، در ابتدای سال جاری، نیکولای پاتروشف گزارشی را ارائه داد مبنی بر اینکه نرم‌افزارهای تولید کشورهای خارجی مخصوصاً خدمات اینترنتی ارائه‌شده توسط گوگل، یاهو و واتس‌آپ همگی حاوی برنامه‌هایی هستند که متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی است.

این لایحه، قانون کشور روسیه در مورد مراکز دولتی را تغییر خواهد داد و استفاده از محصولات و خدمات گوگل، یاهو و واتس‌آپ را در مراکز دولتی ممنوع خواهد کرد. به علاوه اینکه، لایحه‌ی مذکور تمامی افرادِ ناقضِ این قانون را مجازات خواهد کرد و حتی آنها را از کار اخراج خواهد کرد.

میخاییل مارشنکو (Mikhail Marchenko)، نماینده‌ی مجلس روسیه به خبرنگاران گفت: "هرگونه اطلاعاتی که بین کارمندان رده‌بالای دولتی در روسیه جابه‌جا می‌شود، موردتوجه و علاقه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی است. به همین دلیل، بسیاری از مسئولان رده‌بالای روسی ترجیح داده‌اند تا از موبایل استفاده نکنند؛ مسئله‌ای که متأسفانه همه‌گیر و عمومی نیست. همچنین هنوز عکس‌العملی در مورد اظهارات نیکولای پاتروشف ندیده‌ایم."

وادیم سولوویف ادامه داد که انتظارمی‌رود نمایندگان بیشتری از این طرح حمایت کنند، به دلیل اینکه شرایط بین‌المللی مناسب نیست و باید از هرگونه افشای اطلاعات احتمالی جلوگیری کرد.