Gerdab.IR | گرداب

مخالفت وزیر با بازگشت مخابرات به دولت

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات گفت:به دنبال دولتی کردن مخابرات نیستیم و هیچ‌گاه چنین قدمی برنداشتم،مخابرات می‌تواند خصوصی باقی بماند اما تجهیزات مخابراتی که در زیر پیاده‌روی خیابان‌ها کشیده شده به صورت مشترک بین همه فعالان بازار تقسیم شود.

 به گزارش گرداب از فارس، محمود واعظی امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران درباره طرح مجلس برای بازگرداندن مخابرات به دولت که به امضای 100 نماینده رسیده اما مسکوت مانده است، گفت: به دنبال دولتی کردن مخابرات نیستم و هیچگاه چنین قدمی برنداشتم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تمام تلاش این وزارتخانه در راستای فعال کردن مخابرات است زیرا شبکه‌ای که به صورت انحصاری در اختیار مخابرات است مورد نیاز بسیاری از فعالیت‌های آینده است که این فعالیت‌ها به توسعه شرکت مخابرات بستگی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون مخابرات باید سرویس‌دهی در بستر IP را ارایه کند و نمی‌توانیم به روال زمان گذشته و تکنولوژی قدیم بمانیم.

واعظی با تاکید بر اینکه کوچکترین قدمی برای دولتی کردن مخابرات برنداشته‌ایم گفت: با مخابرات کشمکشی نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: حرف وزارت ارتباطات این است که افزایش تعرفه پالس و نرخ آبونمان چه تاثیری در درآمدهای شرکت‌ مخابرات داشته است، از نظر ما پروانه شرکت مخابرات شامل تلفن ثابت و همراه یکجا واگذار شده و درآمدهای این دو بخش نیز نباید از هم جدا باشند.

وی تاکید کرد: مالکان مخابرات تمام درآمد این شرکت را برداشت می‌کنند و قسط‌ها را می‌دهند که نباید این طور باشد.

واعظی با انتقاد از کسانی که افزایش تعرفه 12 سال پیش متناسب با هزینه‌های امروز را لازمه توسعه صنعت مخابرات می‌دانند، گفت: برخی به جای اینکه به دنبال جیب مردم باشند می‌گویند که تعرفه را زیاد کنید در حالی که این افراد باید از من تشکر کنند که در تمام بخش‌ها افزایش تعرفه داشته‌ایم به جز تلفن ثابت.

وی تاکید کرد: طرحی که مجلس برای بازگرداندن مخابرات به دولت پیگیری می‌کرد مربوط به مجلس است و جوابگوی کار مجلس نیستیم. نماینده‌ها با توجه به نوع مراوداتی که دارند کارهایی را انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: زمانی مخابرات کشور سامان می‌گیرد که یک رقابت سالم شکل گرفته باشد، داکت و سیم مسی که در زیر پیاده رو خیابان‌ها کشیده شده و شهرداری دیگر مجوز حفاری نمی‌دهد و در نتیجه هیچ شرکتی جز با اجازه مخابرات نمی‌تواند از این بستر استفاده کند در اختیار همه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: مجلس زمان خصوصی‌سازی خوب مطالعه نکرد، در حالی که باید تنها سوئیچ ها را واگذار می‌کرد شبکه سیم مسی کشور را نیز واگذار کردند.

موافقت وزیر با عدم واگذاری ایرانسل در بورس/ اگر ایرانسل بورسی نشود اتفاق عجیبی نمی‌افتد

واعظی همچنین در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه طبق آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل در بورس‌، این اپراتور موظف به آغاز فرایند واگذاری از مرداد ماه 94 است که اخیرا مدیرعامل این اپراتور اعلام کرده به دلیل نامساعد بودن شرایط بورس زمینه واگذاری فراهم نیست و وزارت ارتباطات نیز چنین جفایی در حق شرکای داخلی، خارجی و دولت نمی‌کند، آیا واگذاری ایرانسل در بورس منتفی شده گفت: شرکت‌های بزرگ برای واگذاری در بورس باید این آمادگی را در شرکت به وجود بیاورند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: شریک خارجی ایرانسل که 49 درصد سهام این اپراتور را در اختیار دارد در دوران سخت در ایران سرمایه‌گذاری کرده و اکنون که شرکت‌های خارجی جدیدی در حال ورود به ایران هستند اجبار آنها به واگذاری در بورس صحیح نیست.

وی گفت: اکنون که ایرانسل اعلام می‌کند که شرایط برای واگذاری در بورس مهیا نیست باید انعطاف نشان دهیم همچنان که اگر این اپراتور به بورس نرفت اتفاق عجیبی نمی‌افتد.

واعظی ادامه داد: این اپراتور به صورت شفاف کار می‌کند و عدم ورود آن به بورس موضوع خاصی نیست که به عنوان یک مساله مطرح شود. بنابراین اگر فضای اقتصادی جامعه را آرامتر نگه داریم بهتر است.

واعظی همچنین در واکنش به صدور مجوزتلویزیون‌های اینترنتی را سوی سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما تنها متولی و رگولاتور برنامه‌های صدا و سیما است و صدا و سیما رگولاتور محتوا نیست .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: به این معنا که اگر فیلمی از وزارت ارشاد مجوز تولید دارد الزاما برای پخش در تلویزیون اینترنتی نباید از صدا و سیما مجوز بگیرد یا شرکتی که مجوز برگزاری کلاس درسی از وزارت علوم را دارد ملزم به اخذ مجوز از صدا و سیما نیست.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون متولی شبکه وزارت ارتباطات است زیرا منطقی است که هر اتفاقی در شبکه‌های ارتباط بیفتد مردم وزارت ارتباطات را می‌شناسند.

واعظی تاکید کرد: نظر شورای نگهبان نیز تاکید می‌کند که پخش برنامه‌های صدا و سیما در اختیار صدا و سیما است و الزاما هر برودکست در اختیار صدا و سیما نیست.

واعظی همچنین از تخصیص فرکانس جداگانه برای مدیریت بحران خبر داد و گفت: در شبکه موبایل فرکانس و BTS‌هایی را به صورت جداگانه برای بحران تعریف کرده‌ایم علاوه بر اینکه شبکه اپراتورها نیز برای بحران آماده است.

 وی ادامه داد: همچنان که در سرمای سال گذشته استان‌های شمالی علی‌رغم قطع برق، مخابرات دچار اشکال نشد و تنها در یک ایستگاه به دلیل قطع برق پس از فعالیت حدود 15 ساعته روی باطری ارتباطات قطع شد که بلافاصله با اعزام مأموران ارتباطات بار دیگر برقرار شد.

تعریف فرکانس و BTSهای جداگانه در شبکه موبایل برای مدیریت بحران

وی ادامه داد: همچنین در حادثه سیل اخیر در استان تهران که سیل چند BTS را انداخت بلافاصله همکاران اپراتورها BTSها را با آنتن‌های سیار جایگزین کردند.

تدابیر ارتباطاتی برای اربعین امسال/ 50 درصد قضیه که اپراتورهای عراقی هستند اصلاً آمادگی ندارند

واعظی همچنین از تدابیر این وزارتخانه برای ارتباطات در ایام اربعین خبر داد و گفت: 50 درصد طرف ارتباطات ایران و 50 درصد اپراتورهای عراقی هستند که اصلاً آمادگی ندارند.