Gerdab.IR | گرداب

برگزاری انتخابات با فناوری‌های نوین

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴

نمایندگان مجلس در خانه ملت ضمن تعیین شرایط ورود به مرحله دوم در انتخابات مجلس، وزارت کشور را موظف به برگزاری انتخابات با استفاده از فناوری‌های نوین کردند.

به گزارش گرداب از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 22 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی ماده 3 این طرح را به تصویب رساندند.
 
براین اساس نمایندگان با 156 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با ماده 3 این طرح موافقت کردند.
 
گفتنی است در ماده 9 آمده است: چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک پنجم آراء حاصل نگردید انتخابات دو مرحله ای خواهد شد به این صورت که از بین نامزدهایی که حداقل یک پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاوردند فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشتند در مرحله دوم شرکت می کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقی مانده کمتر از دو برابر باشد تمام آنها در مرحله دوم شرکت خواهند نمود.
 
براین اساس در تبصره 1 ذکر شده است: اگر تعداد نامزدهای باقی مانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزدی که حداقل یک پنجم مجموع آرا را کسب کرده باشد به مجلس شورای اسلامی راه خواهد یافت.
 
همچنین در تبصره 2 آمده است: هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند در غیر این صورت نامزدی آنها به طور کلی باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
 
در تبصره 3 آمده است که وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام خواهد کرد.
 
براین اساس در تبصره 4 ذکر شده است که کلیه رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول شرکت کرده اند رأی خواهند داد و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رأی نداده اند در مرحله دوم انتخابات می توانند شرکت کنند.
 
همچنین در تبصره 5 آمده است که در انتخابات میان دوره ای حوزه های انتخابیه 7 دوره مجلس کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.
 
در تبصره 6 این طرح ذکر شده است وزارات کشور موظف است ظرف مدت 6 ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به مدرن سازی شیوه های اخذ رأی و شمارش آراء به منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر بر اخذ، شمارش و اعلام نتایج و همین طور استانداردسازی صندوق های اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.
 
همچنین در تبصره7 آمده است که وزارت کشور موظف است با هماهنگی با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روش ها و فناوری های نوین برگزار کند.
 
در تبصره 8 آمده است در انتخابات الکترونیکی با تأیید شورای نگهبان از امضای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می شود همچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات در هر شعبه اخذ رأی از یک دستگاه به طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رأی و شمارش آراء استفاه می شود.
 
در جریان بررسی این طرح محمدرضا پورابراهیمی در تذکری شفاهی گفت: موضوع اصلاح قانون انتخابات در چند ماه قبل در دستور کارمجلس قرار گرفته است که دکتر لاریجانی مواردی را که ابهام داشته است به اعضای کمیسیون شوراها یادآوری کرده است که این موارد رفع  ابهام نشده و متن نیازمند ویرایش است درخواست ما این است که فعلا این طرح مسکوت گذاشته شود.
 
محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: با توجه به تقارن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باید اصلاحاتی در نحوه برگزاری و اجرای انتخابات شکل می گرفت و وزارت کشور بر این تأکید داشتند و قانون قبلی ما ناظر بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بود لذا نگاه کمیسیون بیشتر بر رفع اشکالات متمرکز بوده است و نمی توان آن را مسکوت گذاشت.