Gerdab.IR | گرداب

بخش دوم

ممنوعیت خدمات آمریکا در روسیه

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴

مسئولان رده‌بالای کشور روسیه بارها درخواست کرده‌اند تا برای حفظ امنیت هرچه بیشتر این کشور استفاده از محصولات اینترنتی ساخت آمریکا برای مراکز دولتی ممنوع شود.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ بسیاری از مسئولان روسی در مصاحبه با رسانه‌های این کشور اعلام کردند که طرح اعمال ممنوعیت برای استفاده از گوگل، واتس‌آپ و یاهو در زمان بسیار مناسبی مطرح شده است.

 این در حالی است که برخی افراد دیگر، از قبیل فرماندار منطقه‌ی خودمختار یامالو-ننتس (Vadim Potomsky)، آقای وادیم پوتومسکی (Vadim Potomsky) گفت که در صورت ممنوعیت استفاده از گوگل، یاهو و واتس‌آپ؛ خدمات جایگزین ساخت روسیه باید ارائه شوند. وادیم پوتومسکی افزود، زمانی که جایگزین‌های بومی ارائه شوند، دولت روسیه می‌تواند استفاده از گوگل، یاهو و واتس‌آپ را ممنوع کند؛ به دلیل اینکه هر شخصی ترجیح می‌دهد که از خدمات ارزان‌تر و قابل‌دسترس‌تر استفاده کند.

در آغاز ماه جاری میلادی، نیکولای نیکفوروف (Nikolay Nikiforov)، وزیر ارتباطات دولت روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی هشدار داد که کارمندان دولتی باید استفاده از خدماتی مانند گوگل، یاهو و واتس‌آپ برای ارتباطات کاری را هر چه سریع‌تر متوقف کنند؛ اما استفاده از این خدمات برای اهداف شخصی مانعی ندارد.

سال گذشته، نماینده‌ی حزب اکثریت مجلس روسیه، صدور یک گواهی‌نامه‌ی اجباری برای تمامی وسایل ارتباطی در دولت را درخواست کرد. به گفته‌ی او، این گواهی‌نامه‌ها امنیت مراکز دولتی را در مقابل برنامه‌های استراق سمع و سرقت اطلاعات افزایش خواهند داد؛ برنامه‌هایی که بسیاری از آنها توسط ادوارد اسنودن فاش شد.

در اواسط سال 2013، الیا کوستونوف (Ilya Kostunov)، نماینده‌ی مجلس روسیه از وزیر دفاع و وزیر ارتباطات و سرویس امنیت فدرال روسیه درخواست کرد تا استفاده از خدمات اینترنت آمریکایی از قبیل Gmail و فیس‌بوک را در روسیه ممنوع کنند. همچنین، الیا کوستونوف پیشنهاد داد تا افرادی که این ممنوعیت را نقض می‌کنند به‌عنوان خائن محاکمه بشوند، مسئله‌ا‌ی که در روسیه بیش از 20 سال زندان را برای شخص خاطی به همراه خواهد داشت.