Gerdab.IR | گرداب

درمان کودکان کند ذهن با بازی‌رایانه‌ای

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴

دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازی‌های رایانه‌ای گفت: می‌توان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به درمان کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند کمک کرد.

به گزارش گرداب از ایسنا، امیر قمرانی در نشستی اظهار کرد: کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای علی رغم پرداختن به یک موضوع خاص دارای شمول رشته‌های فنی و علوم انسانی است. همچنین بازی‌های رایانه‌ای در معرض دانش قرار دارند و دو حوزه کاملاً متمایز فنی و علوم انسانی را با هم پیوند می‌دهد، اما این پیوند در کنفرانس‌های مشابه در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود.

وی افزود: این کنفرانس یک بعدی عمل نمی‌کند و قصد سیاه نمایی ندارد. ما معتقدیم توانمندی‌ها و فرصتهای بازی‌های رایانه‌ای بیشتر از چالش‌های آن است. در حوزه علوم انسانی، علی رغم سیاه نمایی از بازی‌های رایانه‌ای، این بازیها به تعلیم و تربیت، توانبخشی و هویت سازی کمک می‌کند.

دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: با استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای می‌توان در کودکان و نوجوانان غرور ملی ایجاد کرد. اگر کاراکترهای این بازی‌ها قهرمانان ملی ایران مانند رستم و اسفندیار باشند، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی حاضر به ترک کشور خود نیستند.

قمرانی با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش و پرورش، تصریح کرد: تدریس مفاهیم سخت ریاضی و درسی در قالب بازی برای دانش آموزان جذاب‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه توانبخشی شناختی موضوع جدیدی در کشور است، تصریح کرد: این موضوع در مرز دانش است. می‌توان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به درمان کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند کمک کرد. به طور خاص، کودکان مبتلا به بیش فعالی با استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای به سمت توجه و علاقه به درس سوق داده می شوند.

هم‌چنین مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: کودکان، نسل جوان و حتی میان سالان به بازی‌های رایانه ای علاقه دارند از این جهت باید نگاه جامع و چند بعدی به این جریان داشت.

امیر حسین نوارچیان با اشاره به دلیل میزبانی این کنفرانس توسط دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان دارای قدمت و رشته‌های متنوع است. از سوی دیگر بازی‌های رایانه ای ابعاد متنوع از جمله فنی، علوم اجتماعی، روان شناختی، جامعه شناسی و اقتصاد دارد به همین دلیل دانشگاه اصفهان برای برگزاری این کنفرانس مناسب است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نگاه تک بعدی به بازی‌های رایانه‌ای تاثیرگذار نخواهد بود، افزود: استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در امر آموزش بسیار موثر است.

نوارچیان با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش تاکید کرد: همایش بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در راستای ارایه خط مشی در سیاست کلان کشور و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود.

هم‌چنین ناصر مشایخی اظهار کرد: رشد بازی‌های رایانه‌ای و نرم افزارها برای استان و کشور مهم است. تولید صرف مقاله موفقیت آمیز نیست و ایده‌ها باید تبدیل به طرح تجاری شود. همچنین این مقوله حمایت صنایع را می‌طلبد تا به کارآفرینی منجر شود.

معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان اصفهان و نماینده همراه اول با اشاره به دلیل حضور مخابرات و همراه اول در این کنفرانس، افزود: یکی از زیرساختها در بازی‌های رایانه‌ای موبایل و اینترنت است از این جهت دو شرکت مخابرات و همراه اول در این کنفرانس حضور دارند و به اطلاع رسانی و حمایت از ایده‌ها می پردازند، زیرا برای ارتقای کمی و کیفی چنین همایش‌هایی نیاز به حمایت از جانب صنعت احساس می‌شود.

همچنین احمدرضا نقش نیلچی، دبیر حوزه فنی و مهندسی همایش بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد انگیزه در متخصصین و دانشجویان برای تولید، ساخت و درآمدزایی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است.

وی با بیان اینکه جمع زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند اما همه وارد بازار کار نمی‌شوند، افزود: به همین دلیل می‌توان با استفاده از صنعت آینده‌دار و سودآور بازی‌های رایانه‌ای، فارغ التحصیلان را به این سمت سوق داد.

دبیر حوزه فنی و مهندسی همایش بازی‌های رایانه‌ای گفت: در این همایش مدل سازی احساس و هیجان در بازی‌ها، جلوه‌های ویژه و توسعه مدلهای کسب و کار مورد توجه است.

نقش نیلچی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در رشته کامپیوتر از دانشگاه‌های پیشرو کشور است، ادامه داد: این کنفرانس با حضور متخصصین داخلی و خارجی موجب هم افزایی می شود.

به گزارش ایسنا، همایش بازی‌های رایانه‌ای از 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.