به گزارش گرداب به نقل از گجتنیوز، گارتنر، (Gartner) یکی کمپانی پژوهشی و مشاوره آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات برونسپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت مینماید.این شرکت به تازگی ۱۰ پیش بینی برای سازمان های آی تی و کاربران تا سال ۲۰۲۰ انجام داده که بیشتر نمایه ای از فردای دنیای دیجیتال ماست، دنیایی ماشین محور، هوشمند و مبتنی بر الگوریتم که در آن، ماشین ها و انسان ها باید در نهایت هارمونی و تفاهم با یکدیگر تعامل کنند.
تکنولوژی ها با قابلیت جمع آوری و تحویل فعالانه داده ها از طریق موتورهای خودکار، بستری فراهم خواهند آورد برای واگذاری محتوای تجاری از سوی انسان ها به ماشین ها. اطلاعات تحلیلی می توانند به دست توانمند ابزارهای نوشتاری داده شوند، بدین معنا که تا سال ۲۰۱۸ احتمال می رود محتواهای تجاری مانند گزارشات سهامداران، اسناد و مدارک قانونی، گزارشات بازار، انتشارات مطبوعاتی، مقالات و کاغذ های سفید (نوعی گزارش یا راهنمایی برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مسئله، حل یک مشکل و یا اتخاذ یک تصمیم تدوین میگردد) توسط ماشین ها و نه انسان ها انجام گردد.
ما در عصر تجارت دیجیتال هستیم، دورانی که مرزهای دیجیتال و فیزیکی به هم آمیخته شده اند و شرکت ها می بایست دقت و توجهشان را هر چه بیشتر روی اشیاء اینترنتی بگذارند و از آن ها نهایت پشتیبانی را بعمل آورند. گفته می شود تا سال ۲۰۱۸ شش ملیارد وسیله اینترنت اشیاء وجود خواهد داشت که درخواست دارند هر چه بیشتر از مکانیزم ها و سرویس ها پشتیبانی به عمل آورند.
هم اکنون هم شاهد عامل های الگوریتمی هستیم که مسئولیت انجام برخی تراکنش های اقتصادی را بر عهده دارند اما در واقع هنوز نمی توانند به تنهایی و به طور مستقل از نیروی انسانی عمل کنند. اما پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ دستگاه ها و ماشین های مبتنی بر الگوریتم بتوانند زمام امور اقتصادی مانند تبادلات ارزی، بیمه، بانکداری، جذب سرمایه، بازارها و دیگر ابزار مالی را در دست گیرند.
ربات های رئیس یا "روبو باس ها” تا سال ۲۰۱۸ به حدی در تصمیم گیری ها حرفه ای خواهند شد که می توانند جایگزین مدیرعامل های انسان شوند.
با پیشرفته شدن هر چه بیشتر فناوری و روی کار آمدن ربات ها وماشین ها جدا از مزیت هایشان، خطرهایی هم بوجود خواهد آمد. به گزارش گارتنر تا آخر سال ۲۰۱۸ طوری می شود که اکثر سازه های هوشمند در معرض آسیب حملات و اقدامات هکری قرار خواهند گرفت که تبعات آن می تواند به طور بالقوه دامن حوزه های اقتصادی، سلامتی و ایمنی را بگیرد.
گارتنر معتقد است که ۴۵ درصد شرکت ها و استارت آپ های خوش آتیه و کار بلد که رشد سریعی هم دارند به احتمال زیاد تا سال ۲۰۱۸، شان فناوری های ماشین هوشمند را وارد ساز و کار خود نموده و رفته رفته از تعداد کارمندان و کارگران انسان خود کم خواهند کرد. برای مثال می توان به سرویس های نظراتی هدایت شده تنها توسط پهپاد ها یا سوپرمارکت های تمام اتوماتیک اشاره کرد.
انتهای خط استفاده از ماشین های هوشمند در بخش خرید برای مشتریان این است که ربات ها و ماشین ها قادر شوند مشتریان را هنگام خرید به تنهایی و بدون کمک از نیروی انسانی کمک کرده و آن ها را برای خرید بهتر محصول راهنمایی درست کنند. گارتنر پیش بینی می کند که تا آخر سال ۲۰۱۸ ماشین ها خواهند توانست یک تعامل کاملا معنادار و مثبت را با مشتریان داشته باشند، بدین معنا که صدا و چهره آن ها را بشناسند، به سوالات آن ها پاسخ منطقی دهند، راجع به موضوع صحبت شده تحلیل ارائه دهند و از ادامه حرف مشتری شروع به صحبت کردن کنند. شرکت های فروش تا چند سال آینده از این فناوری برای کمک کردن به مشتریان خود و بهبود تجربه کاربری استفاده خواهند نمود.
تا سال ۲۰۱۸، گارتنر پیش بینی می کند که پوشیدن محصولات ردیاب تناسب اندام و سلامتی جزو شرایط استخدامی برای ۲ میلیون کارمند که شغل انتخابی شان از حیث بدنی و فیزیکی خطرناک است خواهند شد. دپارتمان های مخصوص امور اورژانس بخش اعظم این بخشنامه را شامل می شوند: مانند نیروی های پلیس، آتش نشان ها و امداگرها.
طبق پیش بینی های گارتنر، تا سال ۲۰۲۰، عصر "پسا- اپلیکیشنی” (postapp era) بر ما مستولی خواهد شد و ۴۰ درصد از تراکنش های موبایل از طریق عامل های هوشمند انجام خواهد گشت. یکی از این عامل های هوشمند می تواند در قالب دستیارهای دیجیتال مجازی باشد که نظارت امور موبایل را برعهده خواهند گرفت.
نگرانی های امنیتی همچنان یکی از شایع ترین دلیل های جلوگیری از کاربرد سرویس های عمومی کلود می باشد. بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ درصد شرکت ها برای مشتریان خود سرویس های عمومی کلود ارائه خواهند داد. همانطور که گفتیم امنیت سیستم های ابری عمومی تا حد قابل ملاحظه ای در گروی مشتریان است و اینکه تا سال ۲۰۲۰ اگر تحت هر شرایطی و به هر دلیلی این سرویس ها خدشه دار شدند، ۹۵ درصد تقصیر مشتریان خواهد بود.