Gerdab.IR | گرداب

موافقت دانشگاه انگلیس، با درخواست خبرنگاران ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۹

دانشگاه "سواز" که با هدف پرورش نیرو های امنیتی انگلیس در سال 1919 تأسیس شده در هفته های اخیر، از میان درخواست های سیزده خبرنگار ایرانی مقیم اروپا و آمریکا با پذیرش چهار نفر موافقت کرد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، دانشگاه "سواز" که با عنوان "مرکز عالی مطالعات شرقی- آفریقایی دانشگاه لندن" فعالیت می کند، محلی برای تربیت دیپلمات ها و نیروهای امنیتی انگلیس در حوزه های فرهنگ، زبان، سیاست و تاریخ کشورهای مستعمره انگلیس است.

سال گذشته دستگاه امنیتی انگلیس ،موسوم به MI6، با انتشار اطلاعیه ای در دانشگاه سواز از دانشجویانی که به زبان های عربی، فارسی، چینی و اردو مسلط هستند،‌ خواست برای فعالیت در این دستگاه، خود را به مرز آمادگی های لازم برسانند.

بر اساس این گزارش، خبرنگارانی چون حسین درخشان، مسیح علی نژاد، پرستو دوکوهکی و لیلا خدا بخشی در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

این دانشگاه دارای یک دپارتمان رسانه به نام دانشکده مطالعات شرق‌شناسی و آفریقا شناسی است که ایرانیان مرتبط با این دانشگاه، در این دانشکده آموزش‌های لازم را می‌بینند.

رئیس گروه رسانه این دانشگاه، "آنابل سر برنی" است که دارای تابعیت ایرانی - انگلیسی می باشد. همسر ایرانی وی در حال حاضر مشغول تدریس در دانشکده‌های علوم ارتباطات ایران است.

آنابل سربرنی نیز برای شرکت در همایش‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی سفر‌های متعددی به ایران داشته است.

بر پایه این گزارش، گفته می شود کار جذب چهار خبرنگار از میان 13 خبرنگار ایرانی که به دنبال حوادث پس از انتخابات از کشور خارج شدند، نهایی شده است.

یکی از این خبرنگاران که دبیر فرهنگی یکی از رسانه های داخلی بود و به تازگی از کشور خارج شده، با توصیه نامه برادرش که در مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن فعالیت می کند، در دانشگاه سواز پذیرفته شده است.

گفته می شود چند تن از اساتید ایرانی مقیم، در معرفی دانشجویان و خبرنگاران به این دانشگاه فعال هستند.

عناصر بهایی مقیم انگلیس نیز نفوذ ویژه ای در جذب اساتید و دانشجویان این دانشگاه دارند.