Gerdab.IR | گرداب

تأثیر منفی فیس‌بوک و سایت‌های اجتماعی روی کارمندان

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۹

کارمندان در بسیاری از مناطق جهان زمان زیادی را در محل کار خود با گشت‌و‌گذار در سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک هدر می‌دهند و به این ترتیب هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشورها وارد می‌کنند.

به گزارش گرداب، تحقیقات در انگلستان نشان می‌دهد کارمندان این کشور با صرف وقت در سایت‌هایی مانند توئیتر و فیس‌بوک، میلیاردها پوند به اقتصاد این کشور خسارت وارد کرده‌اند.

سایت کاریابی بریتانیا با نظرسنجی از 1000 کارمند انگلیسی متوجه شد که نزدیک به 6 درصد از این افراد که جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر را شامل می‌شوند، هر روز بیش از یک ساعت را صرف گذراندن وقت در سایت‌های اجتماعی می‌کنند که نزدیک به یک هشتم وقت کاری آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
 
مدیر این سایت به نام لی‌فایر در این باره گفت: «تحقیقات ما به وضوح نشان می‌دهد که امروزه کارمندان، زمان زیادی را در سایت‌های اجتماعی صرف می‌کنند که تأثیر بسیار زیادی بر روند تولید و بهره‌وری در بسیاری از شرکت‌های جهان دارد.»

در نظر سنجی که در بین کارمندان کشور انگلستان انجام شد نزدیک به 55 درصد اقرار کردند که در محل کار خود به سایت‌های اجتماعی سر می‌زنند. این افراد گاهی اوقات آنقدر در این سایت‌ها زمان صرف دوست‌یابی، صحبت با دوستان، اشتراک گذاری تصویر و ویدئو، به روز کردن پروفایل خود و دیگر فعالیت‌ها می‌کنند که تأثیر بسیار منفی بر روند بهره‌وری و تولید شرکت داشته است.

این در حالی است که با وجود تأثیر واضح استفاده از سایت‌های اجتماعی بر روند تولید شرکت‌ها، بسیاری از کارمندان منکر این نظریه هستند و معتقدند تأثیر استفاده از این سایت‌ها در محیط کار چندان قابل توجه نیست.
 
برای مثال فقط 14 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که رفتن به این سایت‌ها بر عملکرد آن‌ها در محیط کار تأثیر منفی داشته است و حتی نزدیک به 10 درصد هم ادعا کرده‌اند بهره‌وری آن‌ها با سر زدن به سایت‌های اجتماعی افزایش هم داشته است.

این در حالی است که مقاومت گسترده‌ای مبنی بر ممنوع کردن استفاده از این سایت‌ها در محل کار وجود دارد، به طوری که بیش از دو سوم، طرفدار دسترسی به این سایت‌ها در محیط کار هستند و فقط یک سوم متمایل هستند که دسترسی به سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، توئیتر، فلیکر، یوتیوب و مانند آن‌ها در سر کار محدود شود.

بر همین اساس شاید در آینده بسیاری از شرکت‌ها، نظارت بر استفاده از سایت‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند و تا حد ممکن از ورود کارمندان خود به این سایت‌ها خودداری کنند.

البته نقش سایت‌های اجتماعی در روند استخدام هم مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که تعدادی از شرکت‌ها در هنگام استخدام نیروی کاری جدید حساب‌های کاربری متقاضیان اشتغال به کار را در سایت‌های اجتماعی بررسی می‌کنند.

منبع: خبرآنلاین