Gerdab.IR | گرداب

دست نیاز سوئد به‌سوی ناتو در جنگ اطلاعات

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴

سوئد در تلاش است از ظرفیت‌های ناتو برای مقابله با پروپاگاندای رسانه‌ها استفاده کند و به سازمان ارتباطات راهبردی ناتو بپیوندد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان؛ رسانه‌های سوئد مدعی هستند با افزایش پروپاگاندای کشورهای خارجی مواجه شده‌اند و به همین دلیل این کشور قصد دارد به سازمان ارتباطات راهبردی ناتو (NATO Strategic Communications Agency)، بپیوندد. این سازمان در حوزه‌های جنگ اطلاعات و پدافند سایبری و راهبردهای مقابله با اطلاعات نادرست فعالیت می‌کند. سوئد اولین کشور غیر عضو ناتو است که قصد دارد در سال 2016 به اعضای این سازمان بپیوندد. وزیر دفاع سوئد اعلام کرد اطلاعات نادرست و پروپاگاندا تهدیدات نوظهور برای امنیت ملی محسوب می‌شوند.
این سازمان در لتونی تأسیس شد و کشورهای لتونی، استونی، لیتوانی، آلمان، ایتالیا، انگلیس و لهستان عضو آن هستند. کشورهای اروپای شمالی مانند فنلاند، دانمارک و نروژ نیز برای پیوستن به این سازمان تمایل خود را نشان داده‌اند. از زمان تأسیس این سازمان، مقامات آن در تلاش‌اند تا در زمینه‌ی فعالیت‌های حوزه‌ی جنگ اطلاعات روسیه در اوکراین، داعش در آفریقا و کشورهای غرب آسیا در اروپا اقداماتی انجام دهند.
از دیگر اقدامات این سازمان تمرکز برای بهبود ظرفیت‌های مقابله با جنگ هیبریدی روسیه است.
یک تحلیل‌گر سیاسی آلمانی به نام جوپ هنکه (Jupp Hanke) گفت: «هدف اصلی سوئد این است که از ظرفیت‌های تسلیحاتی جنگ اطلاعات ناتو برای مقابله‌ی بهتر با پروپاگاندای روسیه استفاده کند. ما هم‌اکنون متوجه جنگ جدیدی برای کنترل اطلاعات در فضای سایبر هستیم.»
همچنین سرویس‌های امنیتی سوئد اعلام کردند ارتباطی میان کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی و حملات به مراکز پناهندگان در سوئد وجود دارد.
چندی پیش سوئد در تلاش بود تا به مرکز تعالی همکاری های دفاع سایبر ناتو  نیز بپیوندد.