Gerdab.IR | گرداب

در مرکز شتابدهی «ایده‌های کسب و کار» انجام می شود؛

جزئیات جذب ایده های نو در فناوری

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴

بالغ بر ۱۳۶ ایده مرتبط با فناوری اطلاعات با هدف تبدیل شدن به کسب و کار در مرکز شتابدهی «تریگ آپ» به ثبت اولیه رسید که تا دی ماه امسال از این میان، ۸ ایده برای حضور در این مرکز انتخاب خواهد شد.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، اولین چرخه شتابدهی ایده‌های کسب و کار نوآورانه با هدف حمایت از ایده‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در مرکز شتابدهی TrigUp (تریگ‌آپ) آغاز به کار کرده است.

این مرکز با محوریت جذب و حمایت از ایده‌های حوزه ICT از سال گذشته در شرکت دانش بنیان فناپ ( مستقر در پارک فناوری پردیس) راه‌اندازی و هم اکنون جذب ایده های مرتبط با فناوری اطلاعات آن به صورت رسمی آغاز شده است.

مصطفی نقی پور، مدیر مرکز نوآوری فناپ در نشست خبری با اشاره به اهداف ایجاد مرکز شتابدهی و اقدامات صورت گرفته از سوی این مرکز، تاکید کرد: جذب ایده های استارتاپی از تیرماه امسال آغاز شده است و در دوره آزمایشی از میان ۳۵ ایده ثبت نامی ۳ ایده جذب مرکز شتابدهی شدند.

وی با بیان اینکه از میان این ۳ ایده، در کمتر از یک ماه با جذب سرمایه گذار، یک ایده به کسب و کار تبدیل شده است ادامه داد: در این مرحله به عنوان فاز نخست مرکز شتابدهی «تریگ آپ»، ثبت نام برای جذب ایده های نو و استارتاپی حوزه فناوری اطلاعات آغاز شده است و تاکنون ۱۳۶ ایده به ثبت رسیده اند.

نقی پور گفت: پس از پایان مرحله ثبت نام ایده ها که پایان ماه جاری خواهد بود، موضوع ارزیابی ایده ها آغاز می شود و پیش بینی می شود که بالغ بر ۳۰ ایده به مرحله «پیش شتابدهی» برسند. پس از این مرحله، با توجه به ارزیابی های نهایی، ۸ تا ۱۰ تیم را برای حضور در مرکز شتابدهی انتخاب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود از اواسط دی ماه امسال، حضور ایده های برتر فناوری اطلاعات برای تبدیل به طرح تجاری اولیه، در مرکز شتابدهی نهایی شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم در اردیبهشت ماه ۹۵، این ایده ها قابلیت ارائه (پرزنت) را داشته و بتوانند سرمایه گذار جذب کنند.

مدیر مرکز نوآوری فناپ با تاکید براینکه زمان حضور در مرکز شتابدهی برای استارتاپ ها حداکثر ۴ ماه خواهد بود افزود: در صورتی که ایده ای قابل دفاع باشد ظرف این مدت زمان، موفق به جذب سرمایه گذاری شده و تبدیل به شرکت می شود.

وی با بیان اینکه اغلب استارتاپها در مرحله حضور در بازار با مشکل مواجه هستند گفت: راه اندازی مرکز شتابدهی برای حل این مشکل و نیز مشاوره و راهنمایی برای این کسب و کارها در دستور کار قرار گرفته است.

نقی پور با اشاره به حمایت معاونت علمی فناوری رئیس جمهور از این طرح، ادامه داد: امید می رود با حمایت های معنوی و مادی، بتوانیم این مرکز را در استانهای کشور نیز در جهت حمایت از نوآوری و استارتاپها، داشته باشیم.

وی افزود: حذب ایده های برتر در مرکز شتابدهی «تریگ آپ» مربوط به حوزه های بانکداری و بیمه الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، مخابرات، نرم افزارهای سازمانی و بازی و سرگرمی است و شناسایی ایده ها در حوزه هایی همچون داده های عظیم و اینترنت اشیاء (IOT ) نیز در دستور کار قرار دارد.

نقی پور با اشاره به اینکه سال گذشته همکاری با مراکز شتابدهی خارجی از جمله دره سیلیکون (سیلیکون ولی) را آغاز کردیم اضافه کرد: متاسفانه به دلایل مختلف این ارتباط شکل نگرفت و به این نتیجه رسیدیم که این مرکز را خودمان ایجاد کنیم.

وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۹۷ درصد استارتاپ ها موفق نبوده و تنها حدود ۳ درصد استارتاپها در دنیا به یک شرکت موفق تبدیل می شوند، بنابراین نباید انتظار داشت تمامی ایده های نوآورانه به کسب و کار قطعی تبدیل شوند.

نقی پور اضافه کرد: صاحبان ایده می‌توانند برای ثبت‌نام و معرفی ایده‌های خود به وب‌سایت مرکز شتابدهی به نشانی TrigUp.com مراجعه کنند. این افراد، برای ثبت ایده‌های خود تا پایان این ماه مهلت دارند. پس از آن،‌ ایده‌های ثبت شده به‌منظور بررسی و ارزیابی وارد مرحله پیش‌شتابدهی می‌شوند. اگرچه ایده‌هایی که تاکنون ثبت شده‌اند نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت.