Gerdab.IR | گرداب

نقش منطقه ویژه فناوری در توسعه

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴

رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان عنوان کرد: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از دانشگاه‌های کشور با بودجه دولتی اداره می‌شوند و به علت کمبود بودجه، زیرساخت‌های آزمایشگاهی لازم را نداشته و دارای تجهیزات آزمایشگاهی لازم و به روز نیستند.

به گزارش گرداب، حسن ولیزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تبریز به عنوان شهر اولین‌ها از 700 سال پیش دارای مراکز آموزشی و پژوهشی مهم همچون ربع رشیدی و مراکز گفتمان علمی میان تمدن‌های روز بوده و هست، گفت: آذربایجان شرقی و بخصوص تبریز، یکی از قطب‌های صنعتی کشور بوده که تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وی افزود: بر همین اساس یکی از اهداف مسئولان و مدیران استانی تبدیل استان آذربایجان شرقی به قطب علمی- پژوهشی و فناوری کشور است.

به گفته وی، بر اساس آخرین آمار منتشره در استان آذربایجان شرقی 68 شرکت دانش بنیان مجوز دانش بنیانی دریافت کرده‌اند و از این نظر رتبه چهارم کشوری از آن آذربایجان‌ شرقی است که به نظر می‌رسد پتانسیل استان بیش از این تعداد بوده و با حمایت‌ها و تدابیری که مسئولان استانی دارند و با همت اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی امیدواریم شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در این خصوص باشیم و استان بتواند سهم قابل قبولی در اقتصاد دانش بنیان در کشور ایفا کند.

رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در تبیین اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان، نظام اقتصادی است که در آن تولید و کاربرد دانش منشا اصلی ایجاد ثروت محسوب می‌شود. کارایی این نظام اقتصادی مستلزم تعریف سازو کارها و شناخت عوامل موثر بر تولید و به کارگیری دانش است و در حال حاضر دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش از ضروریات همه کشورها در دنیاست.

ولیزاده عنوان کرد: در این راستا یکی از راهبردهایی که تجربه موفقی را برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته به همراه داشته ایجاد و راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری است. منطقه ویژه علم و فناوری مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت ها و محیط های ارتباطی، نهادها، موسسات، افراد و اطلاعاتی هستند که با تکیه بر نوآوری‌ها در یک منطقه جغرفیایی و بر اساس یک نظام مدون و هدفمند ایجاد می شوند و با راهکارهای مشخصی و با جذب فرصت ها و سرمایه های علمی، اقتصادی، انسانی، منطقه‌ای و بین‌المللی موجب ارتقا فناوری و در نتیجه توسعه تولیدات، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانش محور می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد برای عملکرد بهتر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی و تحقق بیش از پیش اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: تولید علم و تکنولوژی و تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان به زیرساخت‌هایی نیاز دارد. به عنوان مثال دانشگاه هاروارد دارای صندوق پس انداز سرمایه گذاری است که از آن محل جهت انجام پژوهش‌های بنیادی و نظری حمایت‌های لازم صورت می گیرد.

وی گفت: دانشگاه MIT و سایر دانشگاه‌های فنی در دنیا دارای صدها میلیون دلار تجهیزات آزمایشگاهی هستند که از طریق اعتبارات جذب شده از شرکت‌های بزرگ و بخش‌های خصوصی اداره می شوند این در حالی است که دانشگاههای کشور ما متکی بر بودجه دولتی بوده و به علت کمبود بودجه زیرساخت های آزمایشگاهی لازم را نداشته و دارای تجهیزات آزمایشگاهی لازم و به روز نیستند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف دانشگاه کارآفرین و اقتصاددانش بنیان در کشور نیاز به تغییرساختارها، سرفصل‌های دروس، استقلال بیشتر دانشگاه‌ها و فعال شدن بخش خصوصی در حوزه پژوهش و تحقیق احساس می‌شود.

به گفته ولیزاده، هدف اصلی نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز، شناسایی پتانسیل‌های استان در حوزه‌های مختلف فناوری است و به دلیل حضور شرکت‌ها، صنایع، سرمایه گذاران و صندوقهای حمایت از پژوهشگران، برگزاری نمایشگاه علاوه بر معرفی پتانسیل‌های استان در حوزه‌های مختلف فناوری می‌توان به تکمیل حلقه مفقوده از دانش یا تقاضا کمک بسزایی کرد که در صورت تحقق این هدف، برگزاری نمایشگاه، نقش مهمی در افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در GDP (تولید ناخالص داخلی) استان می‌تواند داشته باشد.