Gerdab.IR | گرداب

ایجاد کارگروه امنیت سایبری در دانشکده مخابرات

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴

کارگروه مطالعاتی امنیت سایبری با هدف تسهیل ارتباطات در حوزه معماری امنیت سایبری با اتحادیه جهانی مخابرات در دانشکده پست و مخابرات تشکیل شد.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، محسن گرامی عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی، افزایش آسیب های آن را در پی دارد، اظهار داشت: گروه مطالعاتی SG۱۷T (فضای تولید و تبادل اطلاعات در اتحادیه جهانی مخابرات - ITU ) در زمینه همه نوع تبادلات، از طریق تکنولوژیهای موجود، به دنبال راهکارهای امنیتی جهت حفظ اصالت محتوا و پیام است.

رئیس کارگروه ITU دانشکده پست و مخابرات گفت: براین اساس با ایجاد کارگروه مطالعاتی در زمینه ساختار و معماری امنیت سایبری، به دنبال تسهیل ارتباط با اتحادیه بین المللی مخابرات، هستیم.

وی به همکاری با سازمان فناوری اطلاعات برای تشکیل کارگروه مطالعاتی در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ در زمینه ساختار و معماری امنیت سایبری، این کارگروه در حال فعالیت مطالعاتی بر مبنای سوال ها و برنامه هایی است که  اتحادیه جهانی مخابرات، در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات اظهار امیدواری کرد که ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات به قطب گروههای مطالعاتی در زمینه راهکارهای امنیت در حوزه ICT تبدیل شود.

ضرورت ایجاد آزمایشگاه امنیت در دانشکده پست و مخابرات

گرامی تصریح کرد: با ایجاد آزمایشگاه امنیت در دانشکده پست و مخابرات می توان با استفاده از نتایج تحقیقات بدست آمده و به کارگیری روش های الگوریتم های نوین، در راستای تحقق امنیت دیجیتالی گام برداشت.

استاد دانشکده پست و مخابرات ادامه داد: تاکنون ۳ جلسه در این دانشکده با حضور متخصصان از سازمان فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات، شرکت ارتباطات زیرساخت، بانک تجارت و بانک گردشگری، برگزار شده که هدف از آن تهیه پیش نویس های لازم برای ارائه به کمیته راهبری و ارائه در کنفرانس های بین المللی از جمله اتحادیه جهانی مخابرات است.

رئیس کارگروه ITU دانشکده پست و مخابرات ادامه داد: با برگزاری جلسات منظم و ارائه پیشنهادات و ایده های نو در این کارگروه، قصد داریم ارتباط مستمر با ITU داشته باشیم و بتوانیم جایگاه ایران را در این نشست ها ارتقاء بخشیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست بعدی اتحادیه جهانی مخابرات، گفت: احتمالا اوایل فروردین سال ۹۵ نشست اتحادیه جهانی مخابرات برگزار می شود و امیدواریم با حمایت وزارت ارتباطات، برخی از اعضای کارگروه بتوانند در این اجلاس شرکت کنند.

گرامی درباره نوع ارتباط دانشکده پست و مخابرات با ITU، گفت: همواره سوال هایی از سوی سایت  اتحادیه جهانی مخابرات مطرح می شود که در این کارگروه این سوال ها به عنوان دستور جلسه مطرح و افراد طرح ها، ایده ها و پیشنهادهای خود بیان می کنند و برای ITU ارسال می شود.

وی بر همکاری مستمر با اتحادیه بین المللی مخابرات تاکید کرد و ادامه داد: جذب بخش خصوصی، نیاز به مشوق های مادی نیز دارد تا برنامه های این کارگروه، با درنظر گرفتن بودجه مشخص، به شکل منسجم و با برنامه دنبال شود.