Gerdab.IR | گرداب

توافقات امنیت سایبری آمریکا و چین

تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴

بر اساس برخی گزارش‌ها، مقامات چین و آمریکا به توافقاتی در زمینه‌ی امنیت سایبر، قبل از ملاقات رییس‌جمهورهای دو کشور رسیدند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ طبق برخی گزارش‌ها مقامات آمریکا و چین اعلام کردند که دو کشور در زمینه‌ی ایجاد قواعدی برای فعالیت‌های سایبری به توافق رسیدند. طبق این قواعد، دو کشور تصمیم گرفتند که به سرقت سایبری برای کسب منافع تجاری دست نزنند. مقامات دو کشور، در این توافق، میان جاسوسی سایبری میان مقامات دولتی و همکاری در جاسوسی برای کسب منافع تجاری تفاوت قائل شده‌اند. به‌علاوه دو کشور تصمیم گرفتند که در زمان صلح، هیچ‌کدام اولین حمله‌ی سایبری علیه دیگری را به راه نیندازد.

اخیراً اوباما اظهار داشت که چین و آمریکا به یک تفاهم در زمینه‌ی حمله به شرکت‌های خصوصی نیز رسیده‌اند. وی گفت: «من معتقدم که ما می‌توانیم همکاری خود را در عرصه‌ی سایبر گسترش دهیم و آمریکا از هر ابزاری که در اختیار دارد برای حفاظت از شرکت‌ها، مردم و منافع خود استفاده خواهد کرد.»

رییس‌جمهور چین اعلام کرد که دو کشور موافقت کردند تا هیچ‌گونه مشارکتی در سرقت‌های سایبری از حقوق فکری نداشته باشند و از این‌گونه سرقت‌ها حمایت نکنند.

البته مسئله‌ای که هنوز مشخص نیست، مسئله‌ی تحریم چین به دلیل حملاتی است که آمریکا به این کشور نسبت می‌دهد. اوباما در این راستا افزود: «من بار دیگر نگرانی خود را در مورد رشد تهدیدات سایبری به شرکت‌های آمریکایی اعلام می‌کنم و می‌گویم که این مسئله باید متوقف شود.» حتی برخی از مسئولین کابینه‌ی وی نیز گفته‌اند که مسئله‌ی تحریم‌های اقتصادی علیه چین پیگیری خواهد شد.

همچنین دو کشور به این نتیجه رسیدند که با همکاری سایر کشورها در زمینه‌ی ایجاد قواعدی برای رهبری فضای سایبر اقدام کنند. ژی جین پینگ تصریح کرد که چین برای کشف فرمول‌هایی برای ایجاد هنجار در فضای سایبر با آمریکا همکاری می‌کند.

یکی دیگر از مسائل موردتوافق دو کشور، ایجاد و گسترش روش‌هایی برای مبارزه با جرائم سایبری بود. البته این مذاکرات هنوز در حال انجام است و مقامات دو کشور در تلاش هستند تا به توافقاتی در امنیت سایبر قبل از ملاقات ژی جین پینگ برسند.