Gerdab.IR | گرداب

توافق فناورانه ایران و عراق

تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴

مدیرکل تحقیقات و فناوری وزارت آموزش عالی عراق و مدیران حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در زمینه تاسیس پارک های مشترک علم و فناوری در استان های همجوار و تبادل فناوری و محصولات دانش بنیان به توافق رسیدند.

به گزارش گرداب به نقل از ایرنا، مدیرکل امور سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به منظور شرکت در برنامه آموزشی سیاستگذاران عالیرتبه نوآوری در علم و فناوری در شهر سئول به کره جنوبی سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس، دیداری دو ساعته با 'غسان حمیدعبدالمجید' مدیرکل تحقیقات و و فناوری وزارت آموزش عالی عراق داشت.

'خسرو پیری' درباره جزییات مباحث مطرح شده در این دیدار به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این ملاقات، زمینه های مشترک تاریخی، علمی، فرهنگی و اجتماعی و مذهبی ایران و عراق مورد تاکید قرار گرفت و طرفین ابراز کردند که دو کشور می توانند در زمینه های مختلف علم و فناوری با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: مدیرکل تحقیقات و فناوری آموزش عالی عراق در این دیدار با اعلام این که همکاری های موجود در زمینه تبادل دانشجو و استاد میان دو کشور کافی نیست، افزایش این مراودات و همچنین تعاملات بیشتر در حوزه تحقیقات نفت و انرژی، کشاورزی و به ویژه محصولات نیشکر و خرما را خواستار شد.

پیری ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه علوم دریایی خرمشهر و دانشگاه بصره در موضوع بهره وری از دریا و آب های مشترک افزود: در دانشگاه های بیشتری در غرب و جنوب غربی ایران و استان های شرقی عراق می توان علاوه بر تحقیقات مشترک در زمینه های فناوری، با راه اندازی پارک های علم و فناوری مشترک همکاری های فناورانه را ارتقا داد.

رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار به ظرفیت خوب کشور عراق در خرید محصولات دانش بنیان و به ویژه در اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: نظر به این که عراق یکی از کشورهای هدف در صادرات محصولات پارک ها و مراکز رشد ایران است، می توان با تعاملات بیشتر در سطح دو وزارت علوم و آموزش عالی دو کشور صادرات و واردات محصولات دانش بنیان تولید شده در پارک های علم و فناوری را توسعه کمی و کیفی داد.

'حسن خوش قلب' تصریح کرد: خوشبختانه این ظرفیت در ایران وجود دارد که علاوه بر صادرات محصولات دانش بنیان در زمینه های مهارت افزایی و نوآوری که توانمندی ایران در آنها بالاست، به فناوران جوان و تازه کار عراقی انتقال تجربه انجام گیرد.

در پایان این نشست، دو طرف در موضوع ایجاد پارک ها و مراکز رشد و فناوری مشترک، توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و انتقال تجربیات در زمینه های فناوری و نوآوری به توافق رسیدند.
برنامه آموزشی برای سیاستگذاران عالیرتبه نوآوری در علم و فناوری با حضور مسوولان علم و فناوری 29 کشور از جمله ایران، از دوم آذرماه ( 23 نوامبر) در شهر سئول پایتخت کره جنوبی در حال برگزاری است.