Gerdab.IR | گرداب

"ویکی فقه"، اولین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

مدیر عامل مؤسسه صدای بهار از آغاز فعالیت آزمایشی اولین "ویکی فقه" شیعی در جهان و ایجاد دانش نامه مجازی فقه و اصول خبر داد.

به گزارش گرداب، جواد جوادی با اعلام خبر  راه اندازی اولین ویکی فقه، تأکید کرد: «این فعالیت آزمایشی با هدف رفع مشکلات احتمالی محتوایی و فنی آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری اولین ویکی فقه شیعی در جهان فعالیت رسمی خود را آغاز کند.»

وی افزود: «ایجاد دانش نامه فقه و اصول با امکان ایجاد لینک برای تمامی موضوعات رجالی، اصولی، روایی و فقهی ارائه شده در متن دروس مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته حوزه به کتاب ها و منابع علمی مرتبط از ویژگی های دیگر این ویکی خواهد بود. هم اکنون متن کامل برخی از کتابهای اصیل فقهی و همچنین برخی از مجموعه آثار اساتید برجسته حوزه در این زمینه آماده شده است که حاصل آن ایجاد کتابخانه تخصصی فقه و اصول به صورت مجازی در فضای وب خواهد بود.»

وی افزود: «از مهمترین نگرانی‌ها در زمینه ایجاد این ویکی فقه، بررسی اتقان موضوعات ارائه شده در این مجموعه است که در حال بررسی شیوه های مختلف قرار دادن مطالب در این مجموعه فقهی هستیم. گروهی از شاگردان برجسته مراجع نیز بر این محتوا نظارت خواهند کرد.»

مدیرعامل مؤسسه صدای بهار افزود: «مدتی قبل امکان دریافت دروس مراجع تقلید به صورت زنده از طریق موبایل فراهم شده بود که با هدف توسعه این فناوری، هم اکنون امکان ارسال زنده سؤال توسط موبایل فراهم شده و شخص تعیین شده از سوی استاد، سؤالات دریافت شده را در جلسه درس مطرح خواهد کرد. بدین ترتیب امکان ارتباط دوسویه میان استاد و شاگرد در فضای موبایل نیز فراهم شده است که این طرح از ابتدای سال تحصیلی آینده حوزه های علمیه اجرایی خواهد شد.»

منبع:  مهر