۱۹ سوال درباره شبکه‌های توزیع محتوا

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت تصویب اصول حاکم بر خدمات شبکه‌های توزیع محتوا، نظرسنجی را با ۱۹ سوال فراخوان کرده است.

به گزارش گرداب، شبکه‌های توزیع و تحویل محتوا با عنوان اختصاری CDN برگرفته از عبارت Content Delivery Network، رایج ترین راه برای تقسیم ترافیک سایت‌های پربازدید در دنیا به حساب می‌آید.

این شبکه‌ها یک شبکه بزرگ از سرورهایی را شامل می‌شوند که در چندین نقطه دنیا مستقر بوده و محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به آن ارائه می‌شود.

بر این اساس، نظرسنجی تخصصی در مورد ضوابط و مقررات ارائه خدمات شبکه توزیع محتوا یا همان CDN توسط معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده تا از این طریق پیشنهادات به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رفته و تا پایان سال شاهد تصویب اصول حاکم بر این موضوع باشیم.

سوالات در قالب چهار بخش از ذی‌نفعان حوزه ارتباطات پرسیده شده که هر کدام از بخش‌ها به شرح زیر است.

سوالات مربوط به بخش اول (شبکه‌های توزیع محتوا):

1. از نظر شما تفاوت تأثیر بین ارسال مدیریت شده توزیع محتوا مانند آنچه در شبکه CDN انجام می‌شود و ارسال غیر مدیریت شده محتوا بر روی شبکه چیست؟
2. به نظر شما سرورهای لبه‌ای در چه مناطقی از کشور و شبکه باید قرار داده شود؟
3. محدودیت‌های فنی برای پیاده‌سازی معماری شبکه‌‌های توزیع محتوا در ایران چیست؟
4. به نظر شما چه سیاست‌هایی می‌تواند موجب ارتقاء دانش مربوط به شبکه‌های توزیع محتوا در ایران گردد؟

سوالات مربوط به بخش دوم (زنجیره ارائه خدمات توزیع محتوا):

1. چه راهکارهایی را برای ایجاد و توسعه محتوای قابل استفاده در شبکه‌های توزیع محتوا پیشنهاد می‌نمایید؟
2. بازار CDN در ایران را شامل چه سرویس‌هایی می‌دانید؟ و آیا استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا برای سرویس‌های چند رسانه‌ای در کشور را مناسب می‌دانید؟
3. آیا سرویس‌ دهنده‌های اینترنت در ایران می‌توانند ارائه دهنده خدمات توزیع محتوا باشند؟
4. نقش مراکز داده در زنجیره ارائه خدمات توزیع محتوا چیست؟
5. راهکارهای توسعه این شبکه‌ها را در کشور چه می‌دانید؟
6. چه مدل‌هایی توسط ارائه دهنده‌های خدمات توزیع محتوا را برای ارائه این سرویس در کشور پیشنهاد می‌کنید؟

سوالات مربوط به بخش سوم (سیاست‌های نظارت بر ارائه خدمات توزیع محتوا):

1. به نظر شما کدام رویکرد و رویه مجوزدهی برای ارائه این خدمات در کشور مناسب است؟
2. چه راهکاری را برای استفاده بهینه از خدمات میزبانی داخلی در ارائه خدمات توزیع محتوا مناسب می‌دانید؟
3. چه مقررات و سیاست‌هایی را برای تسریع ارائه این خدمات و شکل‌گیری بازار پیشنهاد می‌نمایید؟
4. آیا ارائه خدمات توزیع محتوا در کشور با چالش مواجه می‌گردد؟ در صورت وجود چالش و مشکل بارزترین آنها شامل چه مواردی است؟
5. مدل تعامل با اپراتورهای بین‌المللی توزیع محتوا به چه صورت باید باشد؟

سوالات مربوط به بخش چهارم (ارزیابی کیفی خدمات):

1. نظارت بر ارائه کیفی خدمات توزیع محتوا وظیفه چه بخشی و چگونه باشد؟
2. نقاط ضعف و قوت رویکرد پیشنهاد شده برای سطح‌بندی خدمات توزیع محتوا چیست؟
3. چه سیاست‌های تشویقی می‌تواند در کنار سطح‌بندی خدمات توزیع محتوا توسط دولت اتخاذ گردد؟
4. پیشنهاد شما در مورد تعرفه و قیمت‌گذاری خدمات توزیع محتوا چیست؟

رگولاتوری با طرح این سوالات در نظر دارد که براساس مطالعات انجام شده و نظرات مشورتی حالص از این نظرسنجی عمومی، اقدامات مناسب را برای نظام‌دهی خدمات CDN و همچنین ایجاد فضای رقابتی سالم برای توسعه این خدمات در کشور انجام داده و بر این اساس مقررات مناسب را تدوین کند تا پس از تصمیم‌گیری، آنها را اجرایی کند.