Gerdab.IR | گرداب

خبر واعظی از رفع تحریم تا آخر هفته!

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نزدیک شدن به روز اجرای برجام و لغو تحریم ها گفت: امیدواریم تا آخر این هفته خبرهای خوبی بشنویم که این افتخار بزرگی برای کشور است.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با اشاره به نزدیک شدن به روز اجرای برجام  اظهار داشت: با لغو تحریم‌ها و برقراری روابط خارجی تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود که این می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد کشور شود.

وی افزود: امروز بخش ICT در دنیا در حال تحول است و وظیفه داریم با توجه به نقض تحریم‌ها و پیشرفت‌های IT این دو بخش را در اختیار نظام بانکی قرار دهیم و از آن بهره‌برداری کنیم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌در دو سال گذشته آقای رئیس جمهور در زمان انتخابات به مردم قول دادند بندهایی که پای سیستم اقتصادی کشور بسته شده است را باز کند که این اقدام به خوبی انجام شد و برای شکوفایی کشور و حل مشکل بیکاری باید تحریم‌های ظالمانه را برمی‌داشتیم. 

واعظی با بیان اینکه مهمتر از برداشتن تحریم‌ها عادی‌سازی روابط ایران با جهان است، بیان کرد: در هفته گذشته شاهد اتفاق ناگواری بودیم که به سفارت عربستان حمله شد و امیدواریم دیگر در کشور شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و تکرار نشود زیرا این اتفاقات در روابط خارجی سم است و می‌توانیم برای روابط خوب با دنیا برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: برقراری روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... مانند روابط انسان‌هاست که در گام نخست باید اعتمادسازی ایجاد شود. و انتظار داریم برجام شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کند. 

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه امیدواریم در آخر هفته جاری خبرهای خوشی برای مردم اعلام شود، گفت: بخش بانکی بیشترین سود را با لغو تحریم‌ها می‌برد و می‌تواند خدمتی به آینده کشور کند. 

واعظی ادامه داد: برجام و مذاکرات هسته‌ای با حمایت‌های مقام معظم رهبری این پروسه به سرانجام خوبی رسید زیرا کار سنگین، سخت و پیچیده بود و اشراف رئیس جمهور که تیم آقای ظریف را هدایت کرد و امیدواریم تا آخر این هفته خبرهای خوبی بشنویم که این افتخار بزرگی برای کشور است. 

وی تاکید کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که از ذیل فصل 7 شورای امنیت با مذاکره و افتخار خارج شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تحول در حوزه ICT گفت: لازم است همراه این تحول در جهان پیش برویم. در دو دولت قبل نگاه فانتزی به ICT وجود داشت در حالی که این بخش پیشران همه بخش‌ها است و امروز استفاده از این فناوری‌ها در کشور افزایش یافت. 

واعظی با بیان اینکه حوزه بانکی از فناوری ICT زودتر از بخش‌های دیگر استفاده کرد، گفت: نظام بانکی گام اول را برداشته است و باید رگولاتور مالی کشور و بانک مرکزی گام‌های بعدی در این زمینه‌ها را بردارداند.

وی افزود: به دنبال ایجاد شبکه پهنای باند کشور هستیم زیرا باعث رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری خواهد شد و دسترسی برای عموم مردم را به دنبال دارد و این بخش می‌تواند در روابط شهروندان و دولت و همه بخش‌های دیگر تاثیرگذار باشد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تحولات در عرصه IT و ICT و فناوری‌های نوین باعث افزایش خدمات شده و نیاز است قابلیت اطمینان‌پذیری بیشتر شود. 

واعظی با بیان اینکه نظامی بانکی اولین گام را در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برداشته است اظهار کرد:‌ استفاده از رایانه در دستور کار است و شرایط را گام به گام باید پیش برد که بتوانیم بانکهای الکترونیکی داشته باشیم و امروز در دنیا از بانکداری مجازی استفاده می‌کنند که نیاز است به این سمت حرکت کنیم.

 وی ادامه داد: حجم اطلاعات عبوری از کابلهای نوری هر 9 ماه دو برابر می‌شود و امروز یک شبکه اجتماعی یک میلیارد و 300 میلیون نفر عضو دارد که تا 10 سال آینده سرعت عمل رایانه‌ها 64 برابر خواهد شد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در دنیا به 43 درصد افزایش یافته است، گفت: امروز 2 میلیارد نفر به تلفن همراه دسترسی دارند و میزان تبادل اطلاعات به 3 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است. 

واعظی ادامه داد: پهنای باند بین‌الملل از 72 گیگابیت در ثانیه به 276 گیگابیت افزایش یافته است و IP داخلی ایران از 624 گیگابیت بر ثانیه امروز به 3 هزار گیگابیت و تا دهه فجر به 4 هزار گیگابیت در ثانیه افزایش پیدا می‌کند. 

وی گفت: ظرفیت ترانزیت بین‌الملل از 116 گیگابیت در ثانیه به 560 گیگابیت افزایش یافته و فیبر نوری کشور از 51 هزار کیلومتر به 57 هزار کیلومتر رسیده است. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه ششم گفت: به دنبال دسترسی 80 درصد خانوارها به پهنای باند هستیم و می‌خواهیم سهم دانش فنی در تولید داخل رشد یابد. 

واعظی از سرمایه‌گذاری 60 هزار میلیارد تومانی در برنامه ششم خبر داد و گفت: 20 هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی و40 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد شد.