Gerdab.IR | گرداب

رتبه جهانی فناوریمان تاسف‌بار است

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در در تولید علم درجهان گفت: داشتن جایگاه 120 دنیا در حوزه فناوری با توجه به جایگاه تولید علم ایران دردنیا تاسف بار است.

به گزارش گرداب، علیرضا دلیری روز دوشنبه در فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی بازار دارایی فکری در نمایشگاه بین المللی تهران افزود: ایران در تولید علم پیشتاز است، به طوری که جایگاه پانزدهم تولید علم در دنیا و جایگاه نخست تولید علم در منطقه را داریم.


وی بیان کرد: رشد علمی ایران با سرعت در حال حرکت و افزایش است اما متاسفانه در کنار این جایگاه در زمینه فناوری ضعیف عمل کرده ایم، به طوری که اکنون در بحث فناوری، جایگاه 120 دنیا را داریم و در بحث اقتصاد دانش بنیان در جایگاه 104 در بین 142 کشور دنیا قرار گرفته ایم.


دلیری اظهار کرد: دو مقوله تولید علم و خروجی فناوری و ایجاد ارزش افزوده در کشور با هم هم خوانی ندارد، این ضعف نشان دهنده این است که ما نتوانسته ایم علم را به فناوری تبدیل کنیم.


وی گفت:درمقایسه ای که در سال 2000 تا 2012 انجام شد، جایگاه جهانی ایران از 95 به 94 در بحث فناوری رشد داشته و فقط در این سال ها یک پله در بحث فناوری ارتقا داشته ایم، در صورتی که در این مدت کشورهای منطقه و کشورهایی که در تولید علم با ما فاصله دارند، در زمینه فناوری رشد خوبی داشته اند.


دلیری یادآور شد:عربستان در سال 2000 از جایگاه 76 به لحاظ فناوری برخوردار بوده که در سال 2012 با 26 پله ترقی به جایگاه پنجاهم رسیده است. 


وی افزود: ضعف ما در این مقوله در مرحله بعد از تولید علم است، در کشور علم تولید می شود اما تبدیل آن به فناوری صورت نمی گیرد، ارتباط بین تولیدکننده علم دانشگاهی با صنعتگر در کشور برقرار نیست و شاید یکی از عوامل ضعف در حوزه فناوری نیز همین مقوله باشد.


دلیری افزود: نه صنعت دانشگاه را قبول دارد و نه دانشگاه ما صنعت را قبول دارد و ضعف در حوزه فناوری در این چند سال به خوبی این امر را نشان می دهد، کشورهایی همچون فنلاند و سوئد که در تولید علم از ما عقب هستند به لحاظ فناوری پیشگام تر از ایران بوده زیرا توانسته اند از کمترین تولیدات علمی خود خروجی خوبی دریافت کنند.


دلیری گفت: خوشبختانه در زیرشاخه های فناوری از جایگاه خوبی برخوردار هستیم ، به طوری که در منابع انسانی جایگاه 46 را در دنیا داریم و به لحاظ فارغ التحصیلان رشته فنی رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص داده ایم.

* ارائه بیش از 79 طرح در تابلوی فرابورس ایران


دلیری گفت: امروز بیش از 79 طرح نوآورانه در تابلوی فرابورس ایران عرضه و تعدادی از آنها نیز معامله شده است. 


وی بیان کرد: امروز دومین فستیوال نوآوری های بازار دارایی فکری به صورت تخصصی برگزار شده است. برگزاری این فستیوال ها می تواند ارتباط خوبی بین صنعتگران، دانشگاهیان و مخترعان ایجاد کند.


دلیری با اشاره به این که در دولت یازدهم ظرفیت خوبی برای حمایت از ایده های نوآورانه ایجاد شده، افزود: در راستای حمایت از ایده های نوآورانه و فناوری در کشور حمایت هایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است، این صندوق بیش از 800 میلیارد تومان از بودجه برخوردار است و همچنین برای حمایت از طرح های نوآورانه حمایت هایی از سوی صندوق توسعه ملی نیز برای توسعه اقتصاد دانش بنیان دیده شده است.


دلیری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرایی کردن فعالیت بازار دارایی فکری در برقراری ارتباط اولیه بین نوآوران و سرمایه گذاران حمایت هایی را از قبیل ارائه تسهیلات با سود کم تا سقف 5 میلیارد ریال را برای 80 درصد طرح در نظر گرفته است و تاکنون به دو طرح نوآورانه در فستیوال بازار دارایی فکری ارائه شده است.


فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی بازار دارایی فکری برای دومین باراست که برگزارمی شود. اولین بار به صورت عمومی در اسفند 93 همزمان با جشنواره علم تا عمل با ارایه هشت نوآوری برگزار شد.


این رویداد فرصتی است که در آن نوآور ابعاد فنی و شرایط بازار کالای خود را در حضور سرمایه گذاران برای جذب سرمایه ارائه می کند.

منبع: ایرنا