Gerdab.IR | گرداب

حذف رای‌گیری الکترونیک از قانون انتخابات

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تمامی مواد مربوط به رأی‌گیری الکترونیک را از قانون انتخابات حذف کردند.

به گزارش گرداب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، ایرادات شورای نگهبان به طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» را بررسی کردند.

وکلای ملت برای تأمین نظر شورای نگهبان ماده 16 این قانون را اصلاح و مواردی را مقرر کردند که به‌شرح ذیل است:

الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت اشخاص ذی‌حق) در سراسر کشور ممنوع است.

بهارستان‌نشینان همچنین برای تأمین نظر شورای نگهبان ایرادات این شورا به مواد الحاقی 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11 و 12 این قانون را که مربوط به نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک بود مورد بررسی قرار دادند و از آنجا که هیچ‌یک از پیشنهادات وکلای ملت قادر به رفع ایرادات شورای نگهبان نبود، لذا به حذف این مواد از طرح مذکور رأی مثبت دادند.

این مواد مربوط به نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک و رأی‌گیری الکترونیکی بود که از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف شد.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی 30 آذرماه سال جاری شرایط انتخابات الکترونیکی، نحوه شمارش آرا و نحوه برخورد با اختلالات انتخابات الکترونیکی را تعیین کردند.

وکلای ملت در آن جلسه ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را رفع کردند و با الحاق چند ماده به این طرح موافقت کردند.

وکلای ملت برای تأمین نظر شورای نگهبان مصوب کردند در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رأی‌دهنده و بعد از تأیید نماینده هیئت نظارت، تعرفه رأی به‌‌صورت کارت الکترونیکی مورد تأیید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رأی‌دهنده می‌شود.

براساس تبصره این ماده با توجه به انجام تمامی کنترل‌ها توسط سامانه و عدم‌وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به‌صورت کارت الکترونیکی نیاز به اخذ اثر انگشت از رأی‌دهنده در تعرفه نمی‌باشد و پرینت رأی الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رأی می‌باشد.

براساس دیگر مصوبه مجلس، در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط صندوق الکترونیکی انجام می‌شود.

بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه می‌شود و نسخه چاپی آن در پنج نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیئت حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیئت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.

وکلای ملت در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمب گردیده و همراه نسخه چاپی صورت‌جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌شود.

براساس مصوبه مجلس، در صورت اختلال رأی‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رأی یا یک صندوق با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تأیید هیئت نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به‌صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.

نمایندگان مجلس مصوب کردند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رأی، فرآیندهای روز اخذ رأی و فرآیندهای بعد از روز اخذ رأی از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.