Gerdab.IR | گرداب

رقابت اپراتورهای خارجی در خدمات

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴

در حالی امکان ارائه مکالمه نامحدود درون شبکه اپراتورها مسدود شد که اپراتورهای دنیا روالی عکس وضعیت کنونی ایران در عرصه ارتباطات و طرح‌های تشویقی دارند.

به گزارش گرداب، افزایش ضریب نفوذ پهنای باند در کشورها و گسترش روز به روز زیرساخت‌های ارتباطی زمینه استهلاک و نابودی خدمات پایه ارتباطی و جایگزینی آنها با خدمات دیتا را فراهم آورده است.

این رویه جهانی، کار را به جایی رسانیده که اپراتورهای موبایل برای ادامه حیات اقتصادی خود اقدام به تمرکز روی توسعه خدمات مبتنی بر باند پهن و ارزش‌افزا کرده‌اند و از سویی، طرح‌هایی تشویقی به مشترکان خود از قبیل مکالمات و پیامک‌های نامحدود به ‌ازای پرداختی ناچیز ارائه می‌دهند.

اپراتورهای موبایل کشور ما نیز همسو با این رویه جهانی و کاهش ترافیک مکالماتی و پیامکی، طرح‌هایی تشویقی را ارائه می‌کنند تا به ‌واسطه آنها ترافیک پایه را حفظ کنند.

قطعاً سود حاصل از خدمات پایه نظیر برقراری ارتباطات مکالماتی قابل قیاس با سرویس‌های دیتا نیست زیرا تعرفه پهنای باند چندین سال است که نزولی شده و نرخ کنونی قطعاً گران‌تر از سال آینده خواهد بود لذا تجارت بر بستر پهنای باند اگر هوشمندانه نباشد، صرف پهنای باند سودی در پی نخواهد داشت.

اما با این حال هفته گذشته حاکمیت حوزه ICT جلوی ارائه این طرح‌های تشویقی را به منظور جلوگیری از ایجاد فضای ضدرقابتی گرفت.

در حالی این اقدام مانع مانور اپراتورهای موبایل کشور برای جذب مشترکان بیشتر و از طرفی ایجاد رضایت خاطر برای مشترکان قدیمی شد که استقبال خوبی را از طرف مردم به دنبال داشت.

علی‌رغم اینکه مسئولان عرصه ارتباطات چنین طرح‌هایی را ضد رقابتی می‌دانند و از طرفی معتقدند که افزایش ترافیک شبکه موجب نارضایتی مشترکان موبایل شده است اما نظرتان را به طرح‌های تشویقی چند اپراتور در دنیا جلب می‌کنیم:

ورایزن وایرلس:

امکان مکالمات نامحدود درون شبکه را این اپراتور آمریکایی با پرداخت ماهانه 99.99 دلار فراهم می‌کند که اگر مشترکان بخواهند از امکان پیامک و پیام‌های صوتی و تصویری نامحدود نیز بهره‌مند شوند باید 119.99 دلار بپردازند.

امکان دیگر استفاده از اینترنت نامحدود موبایل در کنار امتیازات قبلی با پرداخت 129.99 دلار به شکل ماهانه است.

اپراتور مجازی Giffgaff:

این اپراتور روی شبکه O2 انگلستان کار می‌کند و امکان مکالمه رایگان و نامحدود را به تمامی مشترکان سیم‌کارت‌های خودش (درون شبکه) می‌دهد.

اپراتور مجازی TalkMobile:

این اپراتور روی شبکه ودافون انگلستان کار می‌کند و به ازای پرداخت 30.64 پوند در ماه، امکان مکالمه و پیامک نامحدود را به مشترکان درون شبکه خود می‌دهد. البته محدودیت امکان هر مکالمه تا یک ساعت وجود دارد.

O2:

دومین اپراتور بزرگ انگلستان است که طرح مکالمات نامحدود درون شبکه همراه و تلفن ثابت را دارد. مشترکان این اپراتور می‌توانند با پرداخت ماهانه 30 پوند از مکالمات نامحدود بهره‌مند شوند.

T-Mobile:

مالک و مدیر شبکه تلفن همراه دویچه تلکام آلمان است. شاید طرح چندان جذابی نداشته باشد اما هر زمان سیم‌کارت این اپراتور را خریداری کنید از امکان مکالمه آخر هفته بهره‌مند می‌شوید.

مشترکان این اپراتور اگر در فاصله زمانی دوشنبه تا جمعه هر هفته صورتحساب‌شان از 10 پوند عبور کند، می‌توانند تا حدود 440 پیامک رایگان آخر هفته نیز در کنار مکالمات رایگان درون شبکه بهره‌مند شوند.

ودافون:

کمپانی ارتباطی انگلیسی است که امکان مکالمه رایگان درون شبکه را با پرداخت 30 پوند در ماه می‌دهد و علاوه بر این می‌توانید به میزان نامحدود پیامک و یک گیگابایت اینترنت موبایل داشته باشید.

Delight Mobile:

اپراتور مجازی انگلیسی است که شیوه جالبی در ارائه مکالمات و پیامک‌های نامحدود درون شبکه دارد. مشترکان این اپراتور اگر به حساب خود 5 پوند اضافه کنند از یک هفته مکالمه و پیامک نامحدود درون شبکه بهره‌مند می‌شوند و اگر رقم افزایش، 10 پوند سقف مزایا به دو هفته می‌رسد. اگر بیش از 20 پوند باشد به یک ماه می‌رسد.

OVIVO Mobile:

اپراتور مجازی انگلیسی است که کلیه مکالمات و پیامک‌های درون شبکه آن نامحدود و کاملا رایگان است. البته کابران در شبکه این اپراتور بیش از یک ساعت نمی‌توانند صحبت کنند و بعد از قطع ارتباط مجددا باید تلاش کنند.

لِبارا:

کمپانی ارتباطی انگلیسی است. طرح‌های مختلفی در زمینه مکالمات نامحدود درون شبکه دارد که پایه‌ترین آنها 24.90 دلار در ماه است و علاوه بر مکالمه، 125 دقیقه مکالمه با دیگر اپراتورها و 125 پیامک را هم می‌دهد.

طرح دیگر، ماهیانه 29.90 دلار هزینه دارد که اجازه استفاده از دیتا تا 2.5 گیگابایت را هم می‌دهد. سومین طرح این اپراتور نیز 39.90 دلار ارزش دارد که در کنار آن امکان استفاده از بسته پنج گیگابایتی اینترنت موبایل دیده شده است.

تمامی این طرح‌های تشویقی به کنار؛ اگر برای اولین بار تقاضای فعالسازی یکی از این طرح‌ها را بدهید تا 50 درصد از هزینه بسته پیشنهادی کاهش می‌یابد.

تلسترا:

بزرگترین اپراتور استرالیایی است که با پرداخت 40 دلار ماهانه امکان مکالمه و پیامک نامحدود درون شبکه را در کنار سه گیگابایت اینترنت موبایل فراهم می‌کند.

طرح‌های این اپراتورهای مخابراتی تنها مصداقی از برنامه کمپانی‌های مخابراتی جهان برای تکریم مشترکان‌‌شان است و از این حیث اگر قرار بود ضد رقابتی باشد قطعا دنیا زودتر از ما متوجه آن می‌شد و جلوی آن را می‌گرفت.