Gerdab.IR | گرداب

رتبه جهانی تعرفه موبایل ایران

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴

بانک جهانی با بررسی هزینه استفاده از تلفن همراه در ۱۶۷ کشور جهان اعلام کرد تعرفه استفاده از تلفن همراه در ایران تنها از دو کشور سریلانکا و بنگلادش بیشتر است.

به گزارش گرداب،‌ بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به گزارش توسعه جهانی به بررسی وضعیت تکنولوژی اطلاعات و رواج استفاده از وسایل ارتباطات از راه دور در جهان پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به برخورداری بیش از 40 درصد جمعیت جهان از اینترنت آمده است: بشر در میانه بزرگترین انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی در تاریخ خود قرار دارد.

بر اساس این گزارش حتی فقیرترین افراد در جهان نیز به وسایل ارتباط از راه دور دسترسی دارند به‌طوری که میان 20 درصد فقیرترین جمعیت جهان از هر 10 نفر 7 نفر به موبایل دسترسی دارند. موبایل برای این افراد در دسترس‌تر است تا سرویس‌های بهداشتی و آب سالم.

در عین حال بر اساس برآوردهای بانک جهانی هنوز 4 میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی ندارند. در کشورهای توسعه یافته نیز از هر 10 نفر 8 نفر موبایل دارند.

این گزارش همچنین به مقایسه 167 کشور جهان از نظر هزینه‌های استفاده از موبایل پرداخته و ایران را میان کشورهایی قرار داده است که ارزان‌ترین تعرفه استفاده از تلفن همراه را دارند.

بر اساس این گزارش ایران از این نظر در رتبه سوم جهان قرار گرفته است و تنها هزینه استفاده از موبایل در سریلانکا و بنگلادش کمتر از ایران است. در سریلانکا هزینه سبد ماهانه استفاده از موبایل شامل 30 تماس تلفنی و ارسال 100 پیامک 0.97 دلار است که کمترین رقم در سطح جهان است. این رقم برای بنگلادش 1.42 دلار اعلام شده است.

هزینه برقراری 30 تماس تلفنی و ارسال 100 پیامک در ایران 2.01 دلار برآورد شده است و ایران از این نظر در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است.

پس از ایران پاکستان با 2.12 دلار و نپال با 2.49 دلار به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای هند، بوتان، مغولستان، اتیوپی و سودان نیز به‌ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش توالو گران‌ترین تعرفه استفاده از موبایل را دارد به‌طوری که هزینه برقراری 30 تماس و ارسال 100 پیامک در این کشور 45.73 دلار است. هلند با هزینه 41.47 دلاری در رتبه دوم و ایرلند با هزینه 40.33 دلاری در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

هزینه برقراری 30 تماس و ارسال 100 پیامک در فرانسه 40.27 دلار و در اسپانیا 37.8 دلار بوده و این دو کشور به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم از  این نظر قرار گرفته‌اند.

هزینه استفاده از موبایل (30 تماس و 100 پیامک) در بلژیک 34.14 دلار، سوئیس 36.02 دلار و آمریکا 35.62 دلار برآورد شده است.