چراغ سبز رگولاتوری برای تغییر آبونمان

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴

معاون سازمان تنظیم مقررات از موافقت رگولاتوری با کلیت تغییر در بخش آبونمان تلفن ثابت خبر داد و گفت: هدف ما این است که طرحی ایجاد شود تا همه بازیگران حوزه ICT در کنار تعامل به سود مشترک برسند.

به گزارش گرداب، بحث تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت از سال گذشته و هم‌زمان با اجرای طرح تکلیفی هم‌کدسازی تلفن‌ها در تمامی کشور، مسکوت گذاشته شد و علی‌رغم انتظار جامعه مخابرات برای تحقق وعده وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش تعرفه‌های تلفن جهت جبران هزینه‌های هم‌کدی، هیچگونه اقدامی صورت نگرفت.

سکوت در این عرصه تا جایی پیش رفت که مسئولان مخابرات بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کردند که هزینه‌های ایجاد شده دست این شرکت را برای توسعه و حرکت بسته است؛ حتی عنوان شد که اگر فکری به حال تعدیل تعرفه‌های مخابراتی نشود ممکن است تأثیر آن بر توسعه در مناطق نیازمند و دور افتاده گذاشته شود.

با این حال چنین هشدارهایی باز هم نظر مسئولان وزارت ارتباطات را در ارتباط با وعده پیشین خود (افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت) عوض نکرد و آنها هم از سویی دیگر به مقابله با این توقع مخابراتی‌ها از طریق رسانه‌ها پرداختند.

عملا موضوعاتی که شاید بهتر بود دور یک میز و میان مدیران سطح بالای مخابرات و وزارت ارتباطات مطرح شده و به نتیجه منجر گردد، به رسانه‌ها کشیده و برداشت شد که اختلاف نظرهای میان این دو مجموعه باعث شکل‌گیری چنین رویه‌ای شده است.

وزارت ارتباطات در دیدگاه تقابلی خود عنوان کرد که هرگونه تغییر در تعرفه‌های ارتباطی منوط به ارائه برنامه توسعه‌ای از سوی مخابرات می‌شود زیرا این شرکت در ظاهر خصوصی شده و همچنان با دیدگاه دولتی اداره می‌شود؛ تا زمانیکه ساختار مخابرات به شکل خصوصی در نیاید و مدیران آن فکری به حالش نکنند از تغییر در تعرفه‌ها و حمایت خبری نیست.

این دیدگاه که عملا در تقابل و تعارض با اظهارات مخابراتی‌ها بود، یکی دو سوال مهم بر جای گذاشت؛ یکی اینکه اگر ساختار مخابرات واقعا خصوصی نشده و باید اصلاحی در آن صورت گیرد، چرا مسئولان دولتی خودشان وعده افزایش تعرفه‌ها را دادند و ظرف یک ماه پشمان شدند؟ سوال دیگر هم اینکه اگر واقعا اظهارات مخابرات را ملاک قرار دهیم، در شرایطی که این شرکت درآمدهایش به شکل چشم‌گیری کاهش یافته و حتی در بسیاری از استان‌ها ضررده است چطور می‌تواند امر توسعه را به موازات این ضرر و زیان‌ها داشته باشد؟!

حال با گذشت نزدیک به یک سال از این رفتارها و اختلاف نظرها، ظاهرا قرار است تعاملات مخابرات و وزارت ارتباطات وارد دور تازه‌ای شود.

اخیرا داوود زارعیان -سخنگوی شرکت مخابرات ایران- در برنامه‌ای خبری که صادق عباسی شاهکوه -معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هم حضور داشت از ارایه سه پیشنهاد مخابرات برای تعدیل تعرفه تلفن ثابت به رگولاتوری پرده برداشت.

زارعیان گفت: ما حدود 2 سال است که تعرفه تلفن را برای شهری 30 ریالی و بین استانی 330 ریال ثابت نگه داشته‌ایم و از سوی دیگر حدود 5.5 تا 6 میلیون مشترک تلفن داریم که عملا بلااستفاده هستند در حالیکه ما برای این مشترکان حداقل حدودا 4 هزار تومان هزینه می‌کنیم اما آنها  تنها 100 تومان آبونمان می‌پردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال افزایش تعرفه‌های تلفن نیستیم بلکه علاقه‌مندیم تا آبونمان‌ها تعدیل شود. البته این تعدیل باید منطقی باشد تا موجب توسعه شبکه مخابرات شود و شاهد زیان‌دهی 5.5 میلیون خط تلفن ثابت نباشیم که خدماتی را دریافت می‌کنند اما عملا از آنها استفاده‌ای نمی‌شود.

او ادامه داد: بنا داریم تا چهار سال آینده مبلغ 7200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و از این طریق شبکه‌های تلفن و مخابرات را بازسازی و بعضا نوسازی کنیم.

صادق عباسی شاهکوه هم با تایید بحث تعدیل آبونمان گفت: تعدیل آبونمان به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مخابرات را حل کند زیرا امروزه مردم نیازمند سرویس‌ها و خدمات جدید هستند؛ مخابرات باید با این سرویس‌ها مخاطبان را جذب کند و همین امر موجب اشتغال‌زایی و پیشرفت مخابرات می‌شود.

وی گفت: تاکید ما این است که مخابرات باید سرویس‌های جدید و خدمات مطلوبی را به کاربران ارائه دهد.

معاون رگولاتوری با قبول کاهش درآمد مخابرات از محل اجرای طرح هم‌کدی ابراز کرد: البته ما کلیت نیاز به تغییراتی در بخش آبونمان تلفن ثابت را قبول داریم و هدف ما این است که طرحی ایجاد شود تا هم مخابرات و هم مردم برنده باشند و در کنار این تعامل به سود مشترک برسند.