Gerdab.IR | گرداب

خودکشی سایبری ترکیه

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴

هکرهای ترکیه‌ای، مدعی حمله به بانک‌های روسی و سرقت اطلاعات از آن‌ها شدند. ادعایی که هیچ سندی برای اثبات آن وجود ندارد.

به گزارش گرداب، یک گروه از هکرهای ترک در خبری مدعی شدند که به تعدادی از بانک‌های روسی حمله کرده‌اند. این گروه هکری، پس از حمله به چند بانک روسی، ضمن تغییر دادن ظاهر وبگاه، عکس‌هایی را بر روی آن قرار دادند که حاوی شعارهایی علیه دولت روسیه بود.

تنش‌های بین ترکیه و روسیه، بعد از سرنگونی یک هواپیمای روسی در مرز مشترک سوریه و ترکیه به اوج خود رسیده است. همچنین این هکرها مدعی شدند که طی این حمله هکری، موفق به سرقت اطلاعات میلیون‌ها کارت اعتباری و اطلاعات هویتی کاربران شده‌اند. البته طی هفته اخیر، گروهی از هکرهای طرفدار دولت ترکیه نیز، صفحه عبری زبان سفارت روسیه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را مورد تهاجم قرار داده و ظاهر وب‌گاه را عوض کردند.

جدا از ادعای این گروه از هکرها، به نظر می‌رسد که هکرهای ترک هیچ بینشی از توان سایبری خود در برابر هدفی که برای حمله انتخاب کرده‌اند نداشته و صرفاً در حال انجام دادن تلاشی بی‌فایده و بی‌جهت هستند. تغییر ظاهر وبگاه، ساده‌ترین نوع عملیات هکری محسوب شده و یک هکر برای انجام دادن آن، نیاز به داشتن هیچ علوم پیشرفته‌ای ندارد.

حال تغییر دادن صفحه عبری زبان سفارت روسیه در منطقه‌ای دیگر و یا یک یا چند بانک روسی و بیان ادعاهایی بدون مدرک و سند در مورد سرقت اطلاعات، نه تنها به این هکرها هویت نمی‌بخشد، بلکه صرفاً باعث تمسخر کارشناسان امنیتی خواهد شد. از همین رو، حمایت دولت ترکیه از چنین هکرهایی، بعید به نظر می‌رسد، چرا که مقامات ترک به خوبی می‌دانند که درگیری در فضای سایبری با روسیه در اوضاع کنونی، بیشتر به یک خودکشی سایبری شبیه است.