Gerdab.IR | گرداب

جنگ‌افزار پیش‌بینی آینده!

تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

گوگل و سازمان سیا، با استفاده از تحلیل اطلاعات، به رفتارشناسی افراد جوامع می‌پردازند و از این طریق، بر آرمان‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

به گزارش گرداب، «Recorded Future» (آینده ضبط‌شده) یک شرکت نرم‌افزاری واقع در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در آمریکا است که در حوزه اطلاعات وب و نیز «تحلیل‌های پیش‌بینانه» فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از ابزاری به نام «موتور تحلیلی موقتی» (Emporal Analytics Engine) ابزار پیش‌بینی و تحلیل را به متخصصین ارائه می‌کند تا آن‌ها بتوانند با بررسی منابع موجود در اینترنت و بازیافت، اندازه‌گیری و تصویرسازی اطلاعات، شبکه‌ها و الگوها را در گذشته، حال و آینده نشان دهند. نرم‌افزار این شرکت منابع را تحلیل نموده و «لینک‌هایی نامرئی» بین اسناد ایجاد می‌کند تا لینک‌هایی که آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زند و نیز افراد، نهادها و وقایع مربوط به آن‌ها را شناسایی کند. این شرکت در سال 2008 و توسط فردی به نام کریستوفر آهلبرگ تشکیل شد و تا نوامبر 2011 دارای 20 کارمند بود.

گوگل در ماه می 2010 و سازمان سیا از طریق شاخه‌های سرمایه‌گذاری خود یعنی «گوگل‌ ونچر» و این-کیو-تل (In-Q-Tel) در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. هدف گوگل و سیا از سرمایه‌گذاری بر شرکت مذکور این است که با بررسی تمام اطلاعات موجود در اینترنت کشف کنند که «چه کسی، چه چیز را، کی، کجا و چرا انجام می‌دهد؟» پس با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات جزئی زندگی افراد می‌توان پیش‌بینی کرد که آن‌ها در آینده چه رفتاری از خود نشان می‌دهند! حال تصور کنید تمرکز بر تک‌تک افراد جوامع، چه تصویر هیجان‌انگیزی از آینده کل یک ملت و کشور به دست یک دستگاه امنیتی –جاسوسی می‌دهد! «قدرت پیش‌بینی آینده» توانایی است که ارزش میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری و تخلف از قوانین حقوق بشری و انواع بی‌اخلاقی‌ها را دارد! با چنین قدرتی می‌توان بر «انتخاب» مردم در جوامع هدف تأثیر گذاشت، آرمانه‌ای آن‌ها را به‌صورت هوشمندانه دست‌کاری کرد و بر تاریخ دیگران با دست بردن در عوامل تربیتی تأثیرات شگرف گذاشت.

بی‌شرمی گوگلی- آمریکایی!

حال حدس بزنید وقتی گوگل در بخش «آموزش حقوق شهروندی سایبری» از کاربران جهانی می‌خواهد برای «آزادی بیان» تلاش کنند و مقابل حاکمیت‌های ملی خود به اسم «حقوق بشر» بایستند تا مدیریت اینترنت در دست آمریکا باقی بماند، دقیقاً منظورش چیست! حقیقت تلخ این است که ما در دنیایی خشن با سازوکاری مضحک زندگی می‌کنیم. بزرگ‌ترین شرکت جاسوسی جهان، با پیشرفته‌ترین ابزارهای تحلیل آینده، خود را حامی «حقوق بشر» و «امین کاربران» معرفی می‌کند و تلاش دولت‌ها برای صیانت از مرزهای امنیت ملت خود را «نقض آزادی بیان» معرفی می‌کند!

دقیقاً به همین دلیل است که دولت‌های کشورهای توسعه‌یافته همچون چین و آلمان و ژاپن و روسیه و انگلیس پیش از همه فعالیت گوگل و اپل و مایکروسافت و سایر غول‌های جاسوسی ارائه‌دهنده خدمات رایگان سایبری را در کشورهای خود «محدود یا ممنوع» کردند و جایگزین‌های پرقدرت بومی را در اختیار شهروندان خود قرار دادند. ضعیف‌ترها نیز بستر جامعه خود را در همایش‌های رسمی دولتی به جاسوسان و مجریان طرح‌های آمریکایی همچون «نزار ذکا» اجاره می‌دهند و برای نرم‌افزارهای خارجی رایگان «مزیت تراشی» می‌کنند. عقب‌مانده‌ها «شبکه ملی اطلاعات» را برخلاف همه کشورهای توسعه‌یافته، برابر «دولت الکترونیک» بر بستر اینترنت تعریف می‌کنند و در صیانت از حقوق رسمی شهروندان خود در جنگل سایبری جهان، تعلل می‌کنند!
البته Recorded Future اولین پروژه همکاری مشترک سیا و گوگل نبوده است. «این-کیو-تل» شاخه سرمایه‌گذاری سیا که در فنّاوری‌های آتی و نتیجه‌بخش تمرکز دارد در گذشته در شرکتی به نام «کی‌هول» (Keyhole) سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت نیز در سال 2004 توسط گوگل خریداری شد تا از آن به‌عنوان آغازی برای گوگل‌ ارث استفاده گردد.