Gerdab.IR | گرداب

انتقال تجربه مادری از دریچه مجازی

نگاهی به سایت های تخصصی مادر و کودک و بررسی عملکرد آنها

تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

در سال های اخیر تعداد سایت های تخصصی مادر و کودک نسبت به گذشته افزایش یافته است. معمولا اهداف این سایت ها ارائه اطلاعات لازم به مادران از دوره بارداری و تولد فرزند، نوزادی، تربیت و تغذیه فرزند و عناوین مرتبط با آن است.

گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ در سال های اخیر تعداد سایت های تخصصی مادر و کودک نسبت به گذشته افزایش یافته است. معمولا اهداف این سایت ها ارائه اطلاعات لازم به مادران از دوره بارداری و تولد فرزند، نوزادی، تربیت و تغذیه فرزند و عناوین مرتبط با آن است.

طبعا محتوای این سایت ها و بررسی عملکرد آنها مانند دیگر محتواهای منتشر شده در فضای مجازی، حائز اهمیت است. لذا در این گزارش به موضوع محتوای این سایت ها و بررسی نکاتی چند درباره اهداف و مسیر پیش روی آنها می پردازیم.


این سایت ها چه تاثیری در ذهن و باور مادران دارند

یکی از وظایف رسانه، از هر نوعی که باشد، فرهنگ سازی است. سایت های فعال در فضای مجازی نیز با انتشار محتوای روزانه، از جمله رسانه های تاثیرگذار بشمار می آیند و با توجه به تعداد مراجعه روزانه کاربران نقش مهمی در فرهنگ سازی در حوزه های مختلف دارند. موضوع جمعیت و تولید نسل یکی از دغدغه های فعلی کشور است و با توجه به نگرانی ها و توصیه های مکرر مقام معظم رهبری(مدظله) در این حوزه، از اهمیت فراوان برخوردار است. لذا هر گونه فعالیت مثبتی در این راستا قابل تقدیر و توجه است.

برخی از سایت های تخصصی مادر و کودک با انتشار یادداشت های جذاب و متنوع و همراه با لحنی پر نشاط که در متن به چشم می خورد، مادران جوان را از ابتدای دوره بارداری تا تولد فرزند و پس از آن همراهی می کنند و با حضور فعال ادمین سایت در بیشتر ساعات روز پاسخگوی نگرانی ها و سوالات آنها هستند. واضح است که این روند می‌‎تواند در تشویق و انگیزه بخشی به مادران جوان آن هم در حساس ترین برهه زندگی شان موثر واقع شود.

در گذشته زنان جوان برای تولد و تربیت فرزند با کسب تجربه از مادران و اقوام خود اطلاعات لازم را جمع اوری می کردند؛ اما امروزه با توجه به تفاوت های زیاد بین نسلی، کم شدن روابط خانوادگی و نیز درگیری های روزمره زوج های جوان برای گذران زندگی، این مساله کمتر اتفاق می افتد. به همین جهت این سایت ها و اطلاعاتی که منتشر می کنند، می تواند تا حدودی این نیاز را پوشش دهد.

علاوه بر آن انتشار اطلاعات لازم در حوزه های بیماری های رایج نوزادان، پزشکی جدید، طب سنتی، داده های روان شناسی، علوم تربیتی، بازی درمانی و ... از دیگر عناوینِ مفیدِ منتشر شده در سایت های تخصصی مادر و کودک است.


هدف گذاری های استراتژیک در سایت های تخصصی مادر و کودک

یکی دیگر از مسائلی که در حوزه تولد و تربیت نسل این روزها دستخوش تغییر شده و باورها را به سمت و سویی غلط می کشاند، بی اهمیتی و یا به تاخیر انداختن تولد فرزند برای زوج های جوان است. این تفکر که حاصل هجمه های رسانه ای غرب و الگوسازی های غلط است، می تواند برای آینده کشور عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. سایت های تخصصی مادر و کودک می توانند با هدف گذاری در این حوزه به تغییر و اصلاح باورهای غلط کمک کرده و حقیقت ماجرا را برای مادران و پدران جوان روشن سازند. این رسانه ها نیز مانند رسانه های دیگر می توانند از مزایای زندگی در کنار فرزندانی سالم و صالح بگویند. موضوعی که مدتی است در رسانه ملی هم در اولویت قرار گرفته و برنامه های متعدد با حضور کارشناسان و اساتید این حوزه در شبکه های مختلف پخش می شود.

موضوع دیگری که در زمینه تغییر باورها قابل اشاره است، موضوع چگونگی تولد فرزند است. زنان و دختران جوان ِ امروز گویی به توانایی های خود ایمان ندارند و آن توانایی هایی را که خداوند در وجودشان به ودیعه نهاده است، به فراموشی سپرده اند. متاسفانه در سال های اخیر عمل سزارین یا زایمان بدون فرآیند طبیعی، در کشور ما حتی نسبت به کشورهای جهان آمار رو به رشدی داشته است و در موارد بسیاری علیرغم اینکه امکان زایمان طبیعی بوده، مادر زایمان سزارین را انتخاب کرده است. اخیرا با هوشیاری برخی پزشکان آگاه و متخصصین طب سنتی و افرادی که بر علم پزشکی مسلط هستند، برنامه ها، یادداشت ها و توصیه های متعددی در فضاهای رسانه ای منتشر شده تا مادران جوان و بی تجربه را از مزایا و معایب هر دو نوع زایمان و تاثیرات آن بر نوزاد آگاه سازند. لازم به ذکر است این وضعیت درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر هم به چشم می خورد.

این مسائل که به سلامتی مادران و نوزادان و در واقع آینده کشور مرتبط است، مورد توجه مسئولین نیز قرار گرفته است. چنانچه با تاکید رهبر انقلاب بر موضوع زایمان طبیعی، این نوع زایمان مورد حمایت و تشویق دولت قرار گرفته و بسترهای آن بایستی بیش از پیش مهیا گردد.

طبیعی است که نقش سایت های تخصصی مادر و کودک در این حوزه و آگاه سازی مخاطبان خود بسیار پررنگ بوده و در صورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح محتوا و مطالبِ منتشر شده، فعالیت آنها نتیجه بخش خواهد بود.

یکی دیگر از نکات قابل تقدیری که در برخی از این سایت های تخصصی به چشم می خورد، آموزش اذکار دینی و سوره های قرآنی برای گذران ِ با آرامش دوران بارداری و تاثیرات مثبت آن بر جنین و نوزاد پس از تولد و حتی تاثیرات مثبت روحی برای مادر و ... است که آموزش این مسائل در یک جامعه اسلامی قطعا نیاز است.

به عنوان مساله پایانی نظارت بر محتوای رسانه ای به ویژه در فضای مجازی، به دلیل انتشار سریع و تعداد زیاد مخاطب، لازم و ضروری است. بنابراین پیشنهاد می گردد یک ارگان یا مرجع متخصص به شکل ویژه بر محتوای منتشر شده در سایت های تخصصی مادر و کودک، که اهمیت ویژه ای دارند، نظارت داشته باشد تا آنچه به دست مادرانِ جوان به عنوان مربی نسل آینده کشور می رسد، از هر لحاظ ایمن و صحیح باشد.