Gerdab.IR | گرداب

آیا ایران می تواند از نیروگاه بوشهر سوء استفاده کند؟

تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹

پر تیراژ‌ترین روزنامه آلمانی در گزارشی درباره آغاز انتقال سوخت به نیروگاه بوشهر تأکید کرد این مرکز هسته ای، سند کارایی نظام سیاسی ایران است.

گرداب- "پائول آنتون کروگر" تحلیل‌گر روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در گزارشی درباره دستاوردهای راه اندازی نیروگاه بوشهر این‌طور نوشت: وقتی ۱۶۰ میلۀ سوختی شش ضلعی از انباری به سالنِ رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر آورده شد، این مراسم کمی شبیه بریدن نوار هنگام افتتاح اتوبان بود.

این گزارش در ادامه می افزاید: "رزاتم" یا سازمان اتمی روسیه که رآکتور را در بوشهر ساخته و میله های سوختی را تحویل داده است به تازگی اعلام کرده این رویداد نشان پایان دورۀ آزمایشی و شروع به‌کارگیری سوخت واقعی است.
 
تا زمان تولید برق توسط این نیروگاه، که احتمالاً جنجالی ترین از بین ۴۴۱ نیروگاه اتمی در جهان است، چند ماهی طول می‌کشد.
 
اما دربارۀ اهمیت زیاد سیاسی و روانی مراسم افتتاحیه که رئیس رزاتم، "سرگئی کرینکو" نیز از مسکو آمده بود، نمی توان حق مطلب را ادا کرد.

مقام های رسمی ایران با علاقه، تاریخچۀ پرتلاطم این طرح حیثیتی را بازگو می کنند.
آنان شکوه دارند که شرکت نیروگاهی آلمانی "اونیون"، سرمایه گذار مشترک زیمنس و آ اِ گ، بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ نیروگاه اتمی که ایران از زمان شاه درخواست کرده بود، نساخت.
 
آنها ناراحتند که دنیا با سکوتِ خود روا دانست دیکتاتور عراق، صدام حسین، در جنگ بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ یک مجموعه را تا ۸۵ درصد و مجموعۀ دیگر را تا ۶۰ درصد، با خاک یکسان کند.

نویسنده گزارش در ادامه آورده است: برای حکومت ایران، آماده شدن نیروگاه اتمی، ۳۵ سال بعد از شروع ساخت، به معنای "مقاومت پرثمر" در برابر غرب و "خودبسیِ ایران" است.

بسیاری از ایرانی‌ها نیز این قبّۀ سفید نیروگاه را، نشان غرور ملی و پیشرفت فنی می‌بینند.
 
اکثریت مردم در ایران، بدون توجه به نظرشان به حکومت از انرژی هسته ای صلح‌آمیز حمایت می کنند.
 
اما تندروهایی مانند سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، "جان بولتون"، آخرین بخت را درحال از دست رفتن می بینند که بتوان مانع دستیابی ایران به بمب، از طریق سوءاستفاده از غنی سازی شد.
این امکان از طریق پلوتونیومی است که در جریان فعالیت نیروگاه، در میله های سوختی بوجود می آید.

بولتون به تازگی گفته است: «اسرائیل فقط چند روز وقت دارد که رآکتور را بمباران کند.» به گفتۀ وی بعد از چند روز، خطر بسیار زیاد می شود زیرا ممکن است براثر بمباران مواد رادیواکتیو آزاد گردد.
 
ولی ارزیابی دیپلمات‌های غربی منطقی‌تر و واقع بینانه‌تر است، وزارت خارجۀ آلمان اعلام کرد است، «راه اندازی بوشهر در زمرۀ فعالیت های هسته ای، آن‌چنان حساس نیست که شورای امنیت برای ایران ممنوع کرده است.»
روس ها با ایران قرار گذاشته بودند به‌غیر از تحویل دادن میله های سوختی، مصرف شده ها را نیز پس بگیرند.

در بخش پایانی گزارش آمده است: البته جمهوری اسلامی نظر دیگری دارد، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی "علی اکبر صالحی" گفته‌اند، به قول خارجی ها نمی توان اعتماد کرد؛ معلوم است که تاریخچۀ بوشهر را دلیل می آورد.
 
منبع: مشرق