Gerdab.IR | گرداب

توسط مدیریت اینستاگرام؛

پُست‌های دعوت به اسلام چگونه حذف می‌شوند؟

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

برخی مشتاقانه از او درباره اسلام و حقیقت اسلام پرسیده بودند و برخی خواستار گفتگوی بیشتر با او درباره اسلام اما این تمام ماجرا نبود، از فردای آن روز، اختلال‌ها در اتصال وی به اکانتش آغاز می‌شود. بعد از چند ساعت نیز پست وی، از سمت اینستاگرام حذف می‌شود

به گزارش گرداب، در تعریف آکادمیک ارتباطات، ارتباط دارای پنج عنصر "فرستنده و گیرنده، ابزار، محتوا و بازخورد" است و شاید این تعریف در ارتباطات رو در رو صادق باشد اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی قطعا عنصری فراتر از این عناصر وجود دارد که به هر پنج عنصر، جهت می‌دهد، عنصر "مدیریت ارتباط" چراکه هم اکنون مدیران ارتباط هستند که اجازه می‌دهند پیامی منتشر شود یا نشود، پیام فرستاده شده از سوی یک شخص به دیگران برسد یا نرسد.

پس از پخش فیلم محمد(ص) در برخی از کشورهای دنیا و انتشار نامه رهبری به جوانان اروپا و البته استقبال عمومی جوانان غربی، برخی از جوانان کشورمان تلاش کردند تا از موج به وجود آمده نهایت بهره را برای گفتگو با  آنها ببرند؛ یکی از این جوانان دختر جوانی است که تلاش کرده بود با استفاده از اینستاگرام، باب این گفتگوها را با جوانان غربی باز کند، وی که هم‌اکنون در رشته مشاوره دانشگاه گیلان مشغول تحصیل است، در ابتدا چند پست به زبان انگلیسی درباره پیامبر اسلام منتشر می‌کند که کامنت‌های فراوانی که به زبان‌های مختلف در جواب این پست برایش فرستاده می‌شود، وی را ترغیب می‌کند تا پست‌های مشابه اما با محتوای غنی‌تری منتشر کند.

به همین سبب در یک پست اینستاگرامی درخواست مترجم می‌دهد، جالب آنکه چندین نفر در اولین درخواست به وی می‌پیوندند تا او را در این مسیر کمک کنند؛ تبریک تولد حضرت مسیح در دی ماه امسال نقطه عطفی در فعالیت‌های اینستاگرامی وی بود؛ باز هم مثل پست‌های اولیه استقبال فراوان و البته متفاوتی از پست او می‌شود. برخی استقبال می‌کنند و برخی نیز به زبان فرانسوی و انگلیسی، انتقادهایی رو به سمت پست وی روانه می‌کنند.

نزدیکی تولد حضرت مسیح و تولد پیامبر اکرم(ص) موجب می‌شود در شب هشتم دی ماه نیز پست دیگری در شب میلاد پیامبر اسلام بگذارد؛ وی در این پست بر مشترکات مسیحیت و اسلام تاکید می‌کند و به مخاطبانش می‌گوید، مطمئنم که شما دنبال حقیقت هستید، وی در این پست به بخش‌های حذف شده انجیل درباره پیامبر اسلام نیز اشاره می‌کند.

این پُست تعداد لایک‌ها و کامنت‌های فراوانی به سمت خودش جذب کرد که خارج از تصور بود به نحوی که امکان پاسخگویی به تمام کامنت‌ها نبود؛ برخی مشتاقانه از او درباره اسلام و حقیقت اسلام پرسیده بودند و برخی خواستار گفتگوی بیشتر با او درباره اسلام. اما این تمام ماجرا نبود، از فردای آن روز، اختلال‌ها در اتصال وی به اکانتش آغاز می‌شود. بعد از چند ساعت نیز پست وی، از سمت اینستاگرام حذف می شود.

پیغامی نیز از سمت ایسنتاگرام برای وی ارسال می‌شود که درباره انتشار این پست، هشدار می‌دهد و می‌گوید که شما قواعد پست گذاشتن را رعایت نکرده اید! البته هنوز بعد از چند وقت ازین ماجرا، اتصال وی به اینستاگرام مثل سابق نیست و قطعی‌های مکرر برایش اتفاق می‌افتد؛ در این 20 روزه حد اکثر روزی سه چهار بار می‌تواند به اینستاگرام متصل شود، این موارد در حالی است که اینترنتش همان اینترنت قبلی است و بقیه اطرافیان او در ورود به اینستاگرام مشکلی ندارند.

اما با اتفاقات پیش آمده، وی مصمم‌تر شده و استقبال مردمی از پست‌هایش و عصبانیت مدیریت اینستاگرام، نشان از اثرگذاری ایده‌اش دارد. وی می‌گوید: الان می‌دانم که واقعا مدیریت اینستاگرام و تلگرام و.... صهیونیستی است، دیگر این نرم‌افزارها را در گوشی شخصی‌ام نصب نمی‌کنم و دنبال تهیه یک گوشی جدید هستم تا هیچ گونه اطلاعاتی شخصی بر رویش ذخیره نکنم و با این گوشی و یک اکانت جدید، در این شبکه از اسلام می‌گویم.

البته این امر و چنین سانسوری توسط اینستاگرام صرفا برای این کاربر ایرانی اتفاق نیفتاده است، حذف فیلم‌های حادثه منا از تلگرام در کانال‌های پرمخاطب، حذف اکانت کاربری وحید یامین پور از فعالان فرهنگی از پلاس، بسته شدن برخی از صفحات پرمخاطب انتشاردهنده نامه رهبری در فیس بوک و... خبر از این می‌دهد که جریان آزاد اطلاعات ادعایی بیش نیست، همانگونه که در ابتدا گفتیم، عنصر اصلی ارتباطات در واقع مدیریت ارتباط است.

به نظر می‌رسد امروز مدیریت ارتباطات است که می‌تواند به ارتباطات جهت بدهد، جالب آنکه مسئولان کشور ما هیچ میلی به ورود به عرصه مدیریت فضای مجازی ندارند و سال‌هاست تلاش کرده‌اند در سطح لایه کاربری فضای مجازی باقی بمانند که البته تاخیر چند ساله در راه‌اندازی اینترنت ملی، گواهی برای اثبات این مدعاست.