شکوفایی بازارهای اندرویدی ایرانی با تحریم

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

تحریم اندرویدی گوگل برای ایرانی‌ها، اندروید مارکت‌های کشور را بارورتر و خوش ایده‌تر کرد تا جاییکه یک نمونه جدید از آنها ظرف هفت ماه رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش گرداب، بعد از مسدود شدن فروشگاه برنامه‌های اندرویدی گوگل روی کاربران ایرانی، خلاقان و جوانان خوش ایده روی به سمت توسعه مارکت‌هایی آوردند که اولین نمونه بارز و نام آشنای آن که طی پروژه‌ای دانشجویی به منصه ظهور رسید کافه بازار بود.

موفقیت این اندروید مارکت ایرانی باعث شد تا نمونه‌های دیگری نیز با عناوین مختلفی نظیر ایران‌اپس، پلازا، پارس‌هاپ، کندو و مایکت توسعه یابند و هر کدام با تمرکز بر روی بخشی خاص، اقدام به جذب مخاطب کنند.

قطعا بروزرسانی برنامه‌ها، کیفیت سرویس‌دهنده‌ها و تعداد اپلیکیشن‌ها نقش مهم و حائز اهمیتی در جلب توجه مارکت‌ها خواهد داشت و تمامی بازیگران این حوزه باید دنبال سهم مشخصی از این سه بخش باشند تا بتوانند زمینه‌های جذابیت را برای مخاطبان خود فراهم کنند.

کاربران ایرانی هم قطعا با توجه به تحریم‌های گوگل و علی‌رغم محدودیت در دسترسی به برخی برنامه‌ها، علاقه بسیاری به برنامه‌ مارکت‌های ایرانی که بی‌هیچ محدودیتی در اختیار آنها بود، نشان دادند از این حیث مارکت‌ها هم به رقابتی بیش از پیش با یکدیگر فراخوانده شدند.

ارزش اقتصادی این بازارها گاهی به اندازه‌ای برآورد شده که حتی مراکز بانکی را به حمایت از برنامه‌نویسان و این مارکت‌ها کشانده و حتی اپراتورهای تلفن همراه نیز به فکر چاره برای نقش آفرینی در این حوزه افتاده‌اند.

اول مارکت یک اندروید مارکت ایرانی است و از طریق آن می‌توان به تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های گوناگون دسترسی داشت.

محمدرضا دولتیان -معاون تجاری این مارکت ایرانی- پیش از این به تسنیم گفته بود که حدود یک سال و نیم است اول مارکت راه‌اندازی شده و شعارش "تعامل سازنده با توسعه دهندگان" است.

وی همچنین گفت: اکنون 30 تا 40 میلین گوشی هوشمند در کشور وجود دارد که این پتانسیل را ایجاد می‌کند تا ماهانه 30 تا 40 میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشیم.

او در آن گفت‌وگو که تیر ماه انجام شد، گفته بود که این اپ‌‌استور بالغ بر هزار نفر توسعه دهنده دارد و استفاده از برند همراه اول در کنار برند اول مارکت می‌تواند یک مزیت ایجاد کند که در نهایت هم مخاطب و هم توسعه دهندگان بیشتری را برای این مارکت ایرانی به همراه خواهد داشت.

اکنون با گذشت هفت ماه از آن اظهارات، وی می‌گوید که بالغ بر 850 هزار کاربر فعال جذب این مارکت شده و تعداد توسعه دهندگان نیز حدودا پنج شش برابر شده است. این مارکت در حال حاضر 70 هزار اپلیکیشن خارجی و 3500 اپلیکیشن ایرانی دارد.

طبق اظهارات معاون تجاری این مارکت از ابتدای تأسیس تاکنون بالغ بر 2.5 میلیون دانلود صورت گرفته است.

با توجه به اینکه حدود هفت ماه گذشته میزان دانلود اپلیکیشن‌ها از این مارکت 500 هزار بوده و اکنون به 2.5 میلیون رسیده حاکی از رشدی 400 درصدی است؛ بنابراین در شرایطی که برخی معتقدند بازار این خدمت رو به اشباع شدن است اما رشد قابل توجه مخاطبان این بازار ایرانی خبر از جای کار فراوان در این عرصه البته به شرط نوآوری می‌دهد.

یکی از اقدامات بدیع اول مارکت این است که با اپراتور اول موبایل کشور همکاری کرده و مشکل پرداخت را از این طریق حل کرده است؛ پرداخت اپلیکیشن‌ها در این مارکت نیازی به پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری ندارد و از شارژ مشترکان اعتباری کاسته یا روی قبوض دائمی‌ها لحاظ می‌شود.

همچنین سرشماره‌ پنج رقمی 30703 در نظر گرفته شده که کاربران با ارسال عدد 1 به آن، هزار تومان از شارژشان کسر یا روی قبض‌شان لحاظ می‌شود اما به ازای آن 100 هزار تومان کیف پول‌شان در اول مارکت برای خرید برنامه‌ها شارژ می‌شود.