Gerdab.IR | گرداب

ساخت اجاق گاز هوشمند لمسی

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

یک مخترع ایرانی موفق به طراحی و ساخت اجاق گازهای لمسی هوشمند شد که می تواند در زمان نشت گاز، به صورت سخنگو هشدار دهد.

به گزارش گرداب، علی موید، مخترع طرح «کنترل الکترونیکی شیرهای گاز به صورت پیوسته» گفت: این طرح در لوازم خانگی مانند بخاری، یخچال فریزر، اجاق گاز و... قابل استفاده است اما ما آن را روی اجاق گازهای لمسی هوشمند پیاده سازی کردیم.

موید درخصوص این اجاق گازهای لمسی هوشمند عنوان کرد: گاز لمسی هوشمند طوری طراحی شده که خاموش شدن شعله پس از زمان مشخص از جمله کاربردهای بسیار ضروری و مهمی این سیستم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: این طرح که روی اجاق گاز روکابینتی با رویه شیشه نصب شده مزایای زیادی مانند صفحه کلید تمام لمسی، سیستم سخنگو، تایمر مستقل، شعله قطع کن، فن تخلیه، سنسور گاز برای منواکسید و متان و سیستم WiFi برای ارتباط با سیستم های هوشمند مانند تبلت ها و گوشی ه دارد.

وی با بیان اینکه این اجاق گاز هوشمند سخنگوی تعاملی دارد، افزود: طوری سیستم سخنگو روی این لوازم خانگی قرار گرفته که فرد کم سواد و باسواد هم می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

موید خاطر نشان کرد: این گاز هوشمند فن تخلیه دارد و از تجمع گاز نسوخته جلوگیری می کند؛ همچنین قادر است در زمان نشتی گاز شهری در فضای اتاق به صورت سخنگو هشدار می دهد.

وی با بیان اینکه گاز هوشمند لمسی مجهز به ۵ زمان سنج جداگانه است، اظهار داشت: در این گاز هوشمند هر شعله به صورت مجزا، زمان سنجی دارد که می توان آن را از یک تا ۱۰ ساعت زمانبندی کرد.

به گفته وی، امکان ارتباط و کنترل سیستم از طریق گوشی­ ها و تبلت­ های هوشمند با گاز در منزل در این سیستم تعبیه شده است.

موید ادامه داد: وجود سنسور گاز در این سیستم از لحاظ نشت گاز و افزایش میزان گازهای خطرناک به ویژه مونوکسید کربن به مصرف کننده امنیت خاطر می­ دهد.

وی با بیان اینکه صفحه کلید لمسی بسیار قوی و صنعتی در این گاز هوشمند طراحی شده که امکان تولید اجاق­هایی با رویه شیشه، حتی با ضخامت ۲۰ میلی متر را فراهم می­ آورد، اظهار داشت: سیستم قطع شعله در این گاز هوشمند قرار گرفته که منجر می­ شود در صورت قطع برق شبکه، عملکرد اجاق با کمترین آسیب همراه باشد.

وی تاکید کرد: این محصول با طی تمامی مراحل در مرحله تولید قرار دارد و در حال حاضر با عقد قرارداد با یک شرکت لوازم خانگی، بطور محدود روی اجاق گازهای صفحه­ ای روشیشه پنج شعله، نصب و به بازار عرضه می شود.

موید خاطر نشان کرد: در این زمینه شرکت­های اروپایی پیشگام بوده و هر روز تعداد بیشتری از لوازم خانگی تولیدی خود را با تکنولوژی روز دنیا به بازار عرضه می­ کنند؛ ولی در حال حاضر این محصول داخلی از لحاظ قیمت و چند نکته خاص طراحی، قدرت رقابت با تولیدات خارجی را دارد.

به گزارش مهر، این طرح دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران بوده و با تلفیق دو  اختراع و همکاری یکی از شرکتهای تولید لوازم خانگی به مرحله تولید صنعتی در تیراژ پائین رسیده است. همچنین دارای مهر استاندارد ملی ایران بوده و به صورت طرح صنعتی به ثبت رسیده است  .

علاوه بر اینها شرکت تولید کننده این گاز لمسی هوشمند در حال دانش بنیان شدن است. این طرح در دومین فستیوال لوازم خانگی بازار دارایی فکری شرکت داشته است.